KudoZ home » English to Swedish » Telecom(munications)

transmission diversity

Swedish translation: skillnadsantennsystem


11:18 Jun 27, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Telecom(munications)
English term or phrase: transmission diversity
I text om RF-strålning vid trådlös kommunikation.

En funktion som innebär att det finns två antenner (sändare?), och en av dem väljs automatiskt utifrån aktuell kvalitet på radiokommunikationen.

Finns det någon svensk term för detta?
Gorel Bylund
Sweden
Swedish translation:skillnadsantennsystem
Explanation:
En svensk term för funktionen som sådan är "skillnadsantennsystem" även om det inte är en direkt översättning.
Selected response from:

Tomas Onsjö
Sweden
Grading comment
Det var en bra term, tack så mycket!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5diversitetssystem
Manualmakaren
5skillnadsantennsystemTomas Onsjö
3fädning
Sven Petersson


Discussion entries: 2





  

Answers


3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
fädning


Explanation:
:o)

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 153

17 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
skillnadsantennsystem


Explanation:
En svensk term för funktionen som sådan är "skillnadsantennsystem" även om det inte är en direkt översättning.

Tomas Onsjö
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 16
Grading comment
Det var en bra term, tack så mycket!

2 days21 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
diversitetssystem


Explanation:
finns också som svensk term för ett system som använder flera antenner

Manualmakaren
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 20