KudoZ home » English to Swedish » Telecom(munications)

multiplexed signal

Swedish translation: multiplexad signal; mux-signal


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:multiplexed signal
Swedish translation:multiplexad signal; mux-signal
Entered by: MargeR

12:06 Nov 30, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Telecom(munications) / Mobile Communications Network
English term or phrase: multiplexed signal
A multiplex transmission apparatus transmits 'the multiplexed signal' from the communication network by using a digital portable telephone on the transmitting side.
MargeR
multiplexad signal; mux-signal
Explanation:
:o)

--------------------------------------------------
Note added at 30 mins (2004-11-30 12:37:00 GMT)
--------------------------------------------------

multiplex innebär att en signal innehåller flera olika meddelanden som separeras innan de når mottagarna. Multiplex har använts i decennier inom telefoni. Vanliga tekniker för multiplex är frekvensdelning, tidsdelning och koddelning.
Selected response from:

Sven Petersson
Sweden
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +4multiplexad signal
Lisa Lloyd
5multiplexad signal; mux-signal
Sven Petersson


  

Answers


28 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
multiplexad signal; mux-signal


Explanation:
:o)

--------------------------------------------------
Note added at 30 mins (2004-11-30 12:37:00 GMT)
--------------------------------------------------

multiplex innebär att en signal innehåller flera olika meddelanden som separeras innan de når mottagarna. Multiplex har använts i decennier inom telefoni. Vanliga tekniker för multiplex är frekvensdelning, tidsdelning och koddelning.


    Reference: http://www.ev.se/sat_tab/tabellen7.pdf
    Reference: http://www.etek.chalmers.se/~e6ice/switchenhet.htm
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 153
Grading comment
Tack!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Andreas Andersson: multiplexad signal - ja; mux-signal - nej. En mux-signal låter definitivt som en styrsignal till en mux, inte en signal skickad på en multiplexerat sätt, som det handlar om här. (Och det syns faktiskt i länk #2 där.)
1 hr
  -> Jo, "multiplexad signal" är det tydligaste och Lisa var först och förtjänar att få KudoZ.

20 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +4
multiplexad signal


Explanation:
förekommer

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 1 min (2004-11-30 14:07:53 GMT)
--------------------------------------------------

mux-signal förekommer i länken jag gav

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 2 mins (2004-11-30 14:09:00 GMT)
--------------------------------------------------

jag utgår ifrån att Sven inte såg mitt svar...


    Reference: http://www.ev.se/sat_tab/tabellen7.pdf
Lisa Lloyd
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 12

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Andreas Andersson: Jag säger i alla fall så i dagligt tal. En annan variant, som kanske är mer korrekt svenska men låter konstigare, är "multiplexerad".
1 hr
  -> Tack Andreas!

agree  Glenn Viklund: annars talar man oftast om "multiplexing" - det begreppet översätts mycket sällan.
2 hrs

agree  Sven Petersson
3 hrs

agree  JessicaC
4 hrs