KudoZ home » English to Swedish » Textiles / Clothing / Fashion

fatliquor

Swedish translation: infettningsmedel


12:03 Jan 11, 2008
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Textiles / Clothing / Fashion / leather
English term or phrase: fatliquor
method for treatment of leather
"the leather is fatliquored for 45 min"
rickardj
Swedish translation:infettningsmedel
Explanation:
Jag googlade på engelskan och hittade att det heter Fettungsmittel på tyska (se http://www.schillseilacher.de/) , och sökte sedan vidare med svenska alternativ. Bara två träffar, men å andra sidan vederhäftiga dylika. Men det borde ju finnas något annat som industrin använder också, eftersom det var så lite träffar. Men det är ju ett förslag i alla fall :-)
Selected response from:

tauvon
Sweden
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2infettningsmedel
tauvon
4infettning/fettbehandling av läder
Jan Sundström


  

Answers


3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
infettningsmedel


Explanation:
Jag googlade på engelskan och hittade att det heter Fettungsmittel på tyska (se http://www.schillseilacher.de/) , och sökte sedan vidare med svenska alternativ. Bara två träffar, men å andra sidan vederhäftiga dylika. Men det borde ju finnas något annat som industrin använder också, eftersom det var så lite träffar. Men det är ju ett förslag i alla fall :-)


    Reference: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2...
    Reference: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2...
tauvon
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  myrwad
14 hrs

agree  Mario Marcolin
3 days6 hrs

4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
infettning/fettbehandling av läder


Explanation:
Det handlar alltså om fettbehandling av läder som ett steg i beredningen av skinn.
Den kan göras med kemikalier eller med naturliga ämnen som paraffin, bivax och t o m matolja! Svårt därför att ge substantivet något samlingsnamn på svenska eftersom det mer syftar på en process än ett specifikt ämne. Infettningsmedel som tauvon föreslagit funkar väl, om det nu är substantivet du är ute efter.

Några kemikalier som används:
http://www.jysaiwei.com/template/eproduct16.htm
http://www.schillseilacher.de/index_fill.php?leftnav=41&typ=...
http://www.aksol.co.in/fatliquoring.html

Beskrivning av processen:
http://www.aciindia.com/prodg.asp
http://www.4hides.com/leatherprocess.htm

Några svenska metoder baserad på naturliga ämnen:
http://www.gutefar.se/pdf-hand/Hsid 55-56.pdf
http://www.nyteknik.se/nyheter/verkstad/verkstadsartiklar/ar...

Svenska industriella tillverkare nedan:


    Reference: http://www.srv.se/upload/R%C3%A4ddningstj%C3%A4nst/Materielh...
    Reference: http://www.tarnsjogarveri.se/lader_garvning.asp
Jan Sundström
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 2