KudoZ home » English to Swedish » Textiles / Clothing / Fashion

costume designer

Swedish translation: kostymmakare


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:costume designer
Swedish translation:kostymmakare
Entered by: tauvon

10:42 Dec 3, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Textiles / Clothing / Fashion / Titles
English term or phrase: costume designer
"Costume designers use heaps of imagination and lofts of artistic know-how to create cool costumes that capture special personalities."
Något förslag på vad en "costume designer" kan tänkas vara på svenska. Maskeraddräktsdesginer - finns det sådana? Kläddesigner är väl bredare, det verkar handla om just utklädning och teater.
tauvon
Sweden
kostymmakare
Explanation:
Ett kreativt yrke. Finns mängder med exempel på webben.
Selected response from:

Spinlike
Sweden
Grading comment
Tack alla för bra alternativ!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +5kostymdesignerHelena Nilsson
4 +4kostymmakare
Spinlike
5dräktdesignerasptech
5kostymör
Mårten Sandberg
3kostymskapareMats Borgström


  

Answers


9 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
kostymskapare


Explanation:
... kanske? Ordet finns i SAOL, och en kostym är enligt Norstedts ordbok "hel klädedräkt för visst ändamål, ofta festligt: jaktkostym; maskeradkostym; pierrotkostym; sjömanskostym; teaterkostym [...] särsk. om dräkt för teater e.d.: kostymateljé; kostympjäs; för kostymerna svarade NN".

Mats Borgström
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

10 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
dräktdesigner


Explanation:
borde täcka vad det rör sig om, "kostym" på svenska har ju flera olika betydelser.

asptech
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4

29 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +4
kostymmakare


Explanation:
Ett kreativt yrke. Finns mängder med exempel på webben.

Spinlike
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tack alla för bra alternativ!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Madeleine MacRae Klintebo: På teater etc
21 mins
  -> tack :-)

agree  cologne
2 hrs
  -> Thanks

agree  Georgios Paraskevopoulos
23 hrs
  -> Thank you

agree  Mario Marcolin
1 day8 hrs
  -> Tack!

2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
kostymör


Explanation:
På TV, teater och film etc. kallas de så


    Reference: http://www.4e.se/teatern/redovis2000.pdf
Mårten Sandberg
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 4

8 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +5
kostymdesigner


Explanation:
Kostymdesigner har jag hört användas. Se referenser.

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 48 mins (2004-12-03 13:30:41 GMT)
--------------------------------------------------

\"Googlade\" lite och hittade följande ordlista: http://www.voodoofilm.org/ordlista/default.aspx/K/
Enligt den är costume designer = kostymtecknare och costume assistant = kostymör

Hittade denna sida också: http://www.ko-re-ma.com/meny_kostym/kostym_meny.htm
Där kan man läsa:
Kostymtecknare: ansvarar för utformningen av skådespelarnas kostym.
Kostymör: har samma arbetsuppgifter som kostymtecknaren men då oftast i moderna produktioner.

V


    Reference: http://www.opera.se/item.aspx?id=2676
    Reference: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=6454&a=113464
Helena Nilsson
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  EKM: Ja, det låter mest naturligt i sammanhanget, om än mindre ursvenskt.
16 mins
  -> Tack!

agree  Lisa Lloyd
21 mins
  -> Tack!

agree  Lena Samuelsson
2 hrs
  -> Tack!

agree  Anette Herbert
4 hrs
  -> Tack!

agree  Georgios Paraskevopoulos
1 day17 mins