KudoZ home » English to Swedish » Zoology

display

Swedish translation: visa upp sig


15:36 Feb 3, 2009
English to Swedish translations [PRO]
Science - Zoology / Djurbeteende, etologi
English term or phrase: display
Jag har funderat över hur man använder ordet 'display' i betydelsen:

"(of a male bird, reptile, or fish) engage in a specialized pattern of behavior that is intended to attract a mate : she photographed the peacock, which chose that moment to display."

Vad säger man att djur gör? Jag söker alltså verbet, inte substantivet. Har kollat runt lite, det talas en hel del om beteende, men man kan ju inte säga att djuret 'beter sig'.
xxxSofia Gerdma
Swedish translation:visa upp sig
Explanation:
Djur lockar till sig partner med färg och olika beteenden, så i det här fallet, tycker jag att uttrycket "visa upp sig" passar bra. Se länken nedan.
Selected response from:

Marie Jansen
Italy
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1visa upp sig
Marie Jansen
5kråma
Sven Petersson
4spelaThomas Ouchterlony
3breda ut (in this context)Kristina Thorne
3socialisera
Ulf Norlinger
3uppträda
Tania Samuelsson
1inleda sitt attraktionsbeteende
Thomas Johansson


Discussion entries: 2





  

Answers


9 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
visa upp sig


Explanation:
Djur lockar till sig partner med färg och olika beteenden, så i det här fallet, tycker jag att uttrycket "visa upp sig" passar bra. Se länken nedan.


    Reference: http://www.sabelpoot.se/pafaglar_hemma.htm
Marie Jansen
Italy
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Helena Dahlenius: Håller med, i mera formellt sammanhang t.ex. 'djur uppvisar olika beteenden ...'
18 mins

26 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
uppträda


Explanation:
eller framträda kanske

Tania Samuelsson
Sweden
Native speaker of: Native in EnglishEnglish

26 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
socialisera


Explanation:
socialiserande djur - engagerad i ett beteendemönster avsett att attrahera en partner för parning.


--------------------------------------------------
Note added at 29 mins (2009-02-03 16:05:08 GMT)
--------------------------------------------------

Möjligen kan man förstärka med "sexuellt socialiserande".

Ulf Norlinger
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
breda ut (in this context)


Explanation:
Påfågeln breder ut stjärten och jag tror att det är det som avses i det här fallet.

sv.wikipedia.org/wiki/Påfågel

Example sentence(s):
  • Stjärten kan resas upp med starka muskler och bredas ut som en solfjäder.
Kristina Thorne
France
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 4

3 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
kråma


Explanation:
:o)


    Reference: http://epaper01.mmd.net/reader/?issue=1080;eb7caa634f66a970b...
Sven Petersson
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 11

10 hrs   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
inleda sitt attraktionsbeteende


Explanation:
Ett förslag för exemplet ovan ("the peacock, which chose that moment to display").

Kanske något med "ritual" annars: man pratar ju t.ex. om djurs parningsritualer.

Maries "visa upp sig" är bra, men jag vet inte om det lyckas förmedla att det handlar om ett beteende specifikt i syfte att attrahera det motsatta könet.

Thomas Johansson
Peru
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

15 days   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
spela


Explanation:
Åtminstone om fåglar säger man att de spelar. T.ex. orrspel.

Example sentence(s):
  • Orrarna spelar om våren.

    Reference: http://sv.wikipedia.org/wiki/Orre
Thomas Ouchterlony
Canada
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish