KudoZ home » English to Swedish » Zoology

olive ridley turtles

Swedish translation: olivfärgade havssköldpaddor


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:olive ridley turtles
Swedish translation:olivfärgade havssköldpaddor
Entered by: C. Heljestrand

10:55 Aug 9, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Science - Zoology
English term or phrase: olive ridley turtles
TV-program about animals in Costa Rica:

Unlike the rubbish that just drifts ashore, the arrival of this visitor is no coincidence, it marks the start of an invasion.This is just the first wave, of female olive ridley turtles.
C. Heljestrand
Spain
olivfärgade havssköldpaddor
Explanation:
"Inom Cheloniidae finns det fyra nu levande släkten med sammanlagt sex arter, Det är: Chelonia med den gröna havssköldpaddan Chelonia mydas, och plattskalig havssköldpadda Chelonia(Natator) depressa, Eretmochelys med sin enda art karettsköldpaddan Eretmochelys imbricata, Caretta med sin enda art den oäkta karettsköldpaddan Caretta caretta och Lepidochelys med sina två arter Kemps havssköldpadda Lepidochelys kempii och olivfärgad havssköldpadda Lepidochelys olivacea."

www.geocities.com/Petsburgh/Zoo/2530/havs.html

"Common Name: Olive ridley - named for its olive green colored shell
Scientific Name: Lepidochelys olivacea"

http://www.cccturtle.org/olive-ridley.htm
Selected response from:

hookmv
Sweden
Grading comment
tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +4olivfärgade havssköldpaddorhookmv
4olivgrön havssköldpaddaMagnusL


  

Answers


13 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +4
olivfärgade havssköldpaddor


Explanation:
"Inom Cheloniidae finns det fyra nu levande släkten med sammanlagt sex arter, Det är: Chelonia med den gröna havssköldpaddan Chelonia mydas, och plattskalig havssköldpadda Chelonia(Natator) depressa, Eretmochelys med sin enda art karettsköldpaddan Eretmochelys imbricata, Caretta med sin enda art den oäkta karettsköldpaddan Caretta caretta och Lepidochelys med sina två arter Kemps havssköldpadda Lepidochelys kempii och olivfärgad havssköldpadda Lepidochelys olivacea."

www.geocities.com/Petsburgh/Zoo/2530/havs.html

"Common Name: Olive ridley - named for its olive green colored shell
Scientific Name: Lepidochelys olivacea"

http://www.cccturtle.org/olive-ridley.htm

hookmv
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
tack!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Georgios Paraskevopoulos
6 mins
  -> Tack Georgios!

agree  Mario Marcolin
3 hrs
  -> Tack Mario!

agree  EKM
4 hrs

agree  JessicaC
21 hrs
  -> Tack Jessica!

5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
olivgrön havssköldpadda


Explanation:
olivfärgad säger man väl inte...

MagnusL
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Eva Olsson: Jag tycker också att olivgrön låter bättre, men båda varianterna nämns t.ex. i Norstedt ordbok, så det är väl inte helt fel.
1 day2 hrs