KudoZ home » English to Turkish » Chemistry; Chem Sci/Eng

headspace

Turkish translation: headspace (Bu bir assay aynen kullanılır)


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:headspace
Turkish translation:headspace (Bu bir assay aynen kullanılır)
Entered by: 1964

08:55 Aug 26, 2002
English to Turkish translations [PRO]
Science - Chemistry; Chem Sci/Eng
English term or phrase: headspace
Elektronik burun sensörleri sadece, numunelerin ısıtılması suretiyle üretilen "headspace" içerisinde mevcut olan kimyevi türleri tetkik edebilir. gibi tercüme edilebilen bir cümlede geçiyor, teşekkürler
xxxOnTheEdges
headspace (Bu bir assay aynen kullanılır)
Explanation:
Türk Gıda Kodeksinde bu aynen geçiyor aslında bu bir yöntemin adı ve ayın Kromatografi gibi aynen kullanılıyor
-----
7.5.4. Headspace Gaz Kromatografi(GC) ile hidrokarbon
gaz analizi......................................................................................100.000.000 TL


EK Madde ve Malzemelerdeki Vinil Klorür seviyeleri ile Madde ve Malzemelerden Geçen Vinil Klorürün Tespit Metoduna Uygulanan Kriterler #- Madde ve malzemelerdeki vinil klorür seviyesinin ve madde ile malzemelerden geçen vinil klorürün seviyesinin tespiti " headspace" metodu kullanilarak gas kromotografi ile yapilir. 2- Madde ve malzemelerden gida maddesine geçen vinil klorürün saptanmasi amaci ile tespit limiti 0.0# mg/kg olmalidir. 3- Prensip olarak madde ve malzemelerden gida maddesine geçen vinil klorür, gida maddesinde saptanir; ancak, teknik sebeplerle bazi gidalarda tespit edilmesinin imkansiz oldu$u durumlarda bu gida maddeleri için gida benzeri ile tespit yapilmasina izin verilir.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-08-27 14:35:42 (GMT)
--------------------------------------------------

Headspace yerine HS kısaltması da kullanılıyor.
Selected response from:

1964
Turkey
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2headspace (Bu bir assay aynen kullanılır)
1964
5üst hacim veya üst boşlukxxxIstanbullu
5'üst hacim' veya 'üst boşluk'xxxIstanbullu
3 +2Kromatografide: Kolon başı boşluğu
Gamze Ozfirat
3Kromatografide: Kolon başı boşluğu
Gamze Ozfirat
3Kromatografide: Kolon başı boşluğu
Gamze Ozfirat
1 +2the volume above a liquid or solid in a closed containererhan ucgun
3Kromatografide: Kolon başı boşluğu
Gamze Ozfirat


  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5 peer agreement (net): +2
the volume above a liquid or solid in a closed container


Explanation:
diye ifade ediliyor, bu durumda üst hacim veya boşluk denilebilir.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-08-26 09:07:35 (GMT)
--------------------------------------------------

bu arada üretilen yerine elde edilen tabirini kullanmanı öneririm

--------------------------------------------------
Note added at 2002-08-26 09:09:05 (GMT)
--------------------------------------------------

Elektronik burun sensörleri ile sadece numuneler ısıtılarak elde edilen üst hacimdeki kimyasal maddeler tetkik edilebilir.

erhan ucgun

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  1964: Değil bu bir yöntem ve aynen kullanılır hatta Gıda Kodeksinde de aynen geçiyor aşağıdaki referanslara bakınız
25 mins
  -> headspace gas chromatography'nin yöntem oldugunu biliyorum, ama cümle içerisinde aynen kullanmak dogru olur mu? burada resmen açıklaması olan bir kelime söz konusu

agree  sevinc altincekic: türkçede karşılığı varsa kesinlikle kullanalım, yoksa bile yaratalım:)
5 hrs
  -> aynı fikirdeyim

agree  xxxNilgun Ozcan: sevinc haklı :) türkcelestirmenin bir zararı olamaz, olsa olsa nasıl daha iyisini buluruz diye tartısırız..
10 hrs

34 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
headspace (Bu bir assay aynen kullanılır)


Explanation:
Türk Gıda Kodeksinde bu aynen geçiyor aslında bu bir yöntemin adı ve ayın Kromatografi gibi aynen kullanılıyor
-----
7.5.4. Headspace Gaz Kromatografi(GC) ile hidrokarbon
gaz analizi......................................................................................100.000.000 TL


EK Madde ve Malzemelerdeki Vinil Klorür seviyeleri ile Madde ve Malzemelerden Geçen Vinil Klorürün Tespit Metoduna Uygulanan Kriterler #- Madde ve malzemelerdeki vinil klorür seviyesinin ve madde ile malzemelerden geçen vinil klorürün seviyesinin tespiti " headspace" metodu kullanilarak gas kromotografi ile yapilir. 2- Madde ve malzemelerden gida maddesine geçen vinil klorürün saptanmasi amaci ile tespit limiti 0.0# mg/kg olmalidir. 3- Prensip olarak madde ve malzemelerden gida maddesine geçen vinil klorür, gida maddesinde saptanir; ancak, teknik sebeplerle bazi gidalarda tespit edilmesinin imkansiz oldu$u durumlarda bu gida maddeleri için gida benzeri ile tespit yapilmasina izin verilir.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-08-27 14:35:42 (GMT)
--------------------------------------------------

Headspace yerine HS kısaltması da kullanılıyor.


    Reference: http://www.gidaguvenligi.com/tgm/Tebl/T-VinilKlorurIceren.pd...
    www.mam.gov.tr/end_hizmet/ydbae_hiz.html - 10k -
1964
Turkey
Works in field
Native speaker of: Native in TurkishTurkish
PRO pts in category: 24

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  erhan ucgun: söylenen ifadeye uyuyor, ben burada yöntem anlamı çıkaramadım
4 mins
  -> Bu patentli bir yöntem onun için çevrilmesi pek doğru olmaz Kodekse bile girmiş

agree  Önder Öztürkçü
24 mins
  -> Sağolun

agree  opedos: http://216.239.39.100/search?q=cache:rwMRz7GAs9kC:www.biltek...
55 mins
  -> sağolun

3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
Kromatografide: Kolon başı boşluğu


Explanation:
Büyük bir ecza firması bizden bu karşılığı istiyor. Yalnızca kromatografi kolonlarının headspace'i için tabii. Bu cümlede daha çok "üstte kalan boşluk" gibi sıradan bir anlam var sanki. Tabii metni okumak gerek.

Gamze Ozfirat
Specializes in field
Native speaker of: Native in TurkishTurkish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  sevinc altincekic: proz bir gariplik yapmış galiba:) dört kez onay vermesem olur dimi?:)))
2 hrs
  -> Aman yarabbi!!! Aşağıyı şimdi gördüm! Ben de sayfa takıldı sanmıştım!! :)))

agree  xxxNilgun Ozcan
7 hrs
  -> Teşekkürler..

3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Kromatografide: Kolon başı boşluğu


Explanation:
Büyük bir ecza firması bizden bu karşılığı istiyor. Yalnızca kromatografi kolonlarının headspace'i için tabii. Bu cümlede daha çok "üstte kalan boşluk" gibi sıradan bir anlam var sanki. Tabii metni okumak gerek.

Gamze Ozfirat
Specializes in field
Native speaker of: Native in TurkishTurkish

3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Kromatografide: Kolon başı boşluğu


Explanation:
Büyük bir ecza firması bizden bu karşılığı istiyor. Yalnızca kromatografi kolonlarının headspace'i için tabii. Bu cümlede daha çok "üstte kalan boşluk" gibi sıradan bir anlam var sanki. Tabii metni okumak gerek.

Gamze Ozfirat
Specializes in field
Native speaker of: Native in TurkishTurkish

3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Kromatografide: Kolon başı boşluğu


Explanation:
Büyük bir ecza firması bizden bu karşılığı istiyor. Yalnızca kromatografi kolonlarının headspace'i için tabii. Bu cümlede daha çok "üstte kalan boşluk" gibi sıradan bir anlam var sanki. Tabii metni okumak gerek.

Gamze Ozfirat
Specializes in field
Native speaker of: Native in TurkishTurkish

13 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
üst hacim veya üst boşluk


Explanation:
"headspace" kelimesi inşaat/mekanik literatürde 'üst kot', 'kafa kurtaran yükseklik' karşılığı olarak kullanılmaktadır. Burada kimyevi birleşiğin üzerinde oluşan hacmi ifade ettiğinden 'üst hacim' veya 'üst boşluk' denmesi doğru olacaktır.

xxxIstanbullu
Native speaker of: Native in TurkishTurkish

3 days9 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
'üst hacim' veya 'üst boşluk'


Explanation:
\"Headspace\" teriminin bir tercüman tarafından \"assay\" içinde geçtiğinden dolayı aynen kullanılabileceğinin ileri sürülmesi ve bunun da kabul edilmesi tek kelime ile utanç vericidir. Resmi mercilerin - ki buna Türk Dil ve Tarih Kurumu dahildir - yazdıkları her şeyin doğru olduğu nasıl kabul edilebilir?

xxxIstanbullu
Native speaker of: Native in TurkishTurkish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  1964: Gıda kodeksine yani yasaya girmiş ve resmi yazışmalar dahil birçok yerde HS/headspace olarak kullanılan bir terimin kullanıldığını göstermek kimi utandıracak?söylediklerinize dikkat ediniz. Assay teriminin aynen assay diye ! kullanıldığını biliyormusunuz
12 hrs

agree  Ilhan Gadis: Gıda kodeksi terimleri hatalı olabilir, değiştirilebilir ve zaman içinde değişecektir ancak dilin bozulması daha ciddi bir sorundur.
2698 days