KudoZ home » English to Turkish » Cinema, Film, TV, Drama

idiosyncrasies

Turkish translation: sıradışılıklar


09:18 Apr 7, 2004
English to Turkish translations [PRO]
Art/Literary - Cinema, Film, TV, Drama / scriptwriting, scenario
English term or phrase: idiosyncrasies
"A structural or behavioral peculiarity, eccentricity" diyor American Heritage Dictionary'de... "Kisiliginin mayasi" diyesim geldi. Sizce "kisilik örüntüsü/dokusu" da uygun olur mu?

Bir arkadasim söyle acikladi: "Anan seni benim için dogurdu, hamurunu benim icin yogurdu"daki hamurdur idiosinkrasi; ne dersiniz?
Altug Isigan
Turkey
Turkish translation:sıradışılıklar
Explanation:
character traits (mizaç özellikleri) ve idiosyncrasies « individuate » edilmiş olmasından dolayı buradaki “idiosyncrasies” “eccentricities” e daha yakın. Ben “sıradışılılar” derdim.

selam

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs 30 mins (2004-04-07 13:48:31 GMT)
--------------------------------------------------

sayın Xola,

From Cambridge International Dictionary:
\"
Idiosyncrasy: (often plural) a particular strange or unusual habit, way of behaving or feature that someone or something has.

It is an Idiosyncrasy of hers that she always smells a book before opening it.\"

I’m terribly sorry but if this doesn\'t do; nothing will!


--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs 33 mins (2004-04-07 13:51:24 GMT)
--------------------------------------------------

sayın Xola,

From Cambridge International Dictionary:
\"
Idiosyncrasy: (often plural) a particular strange or unusual habit, way of behaving or feature that someone or something has.

It is an Idiosyncrasy of hers that she always smells a book before opening it.\"

I’m terribly sorry but if this doesn\'t do; nothing will!


--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs 45 mins (2004-04-07 14:03:51 GMT)
--------------------------------------------------

sayın Xola,

From Cambridge International Dictionary:
\"
Idiosyncrasy: (often plural) a particular strange or unusual habit, way of behaving or feature that someone or something has.

It is an Idiosyncrasy of hers that she always smells a book before opening it.\"

I’m terribly sorry but if this doesn\'t do; nothing will!


--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs 54 mins (2004-04-07 14:13:07 GMT)
--------------------------------------------------

sayın Xola,

From Cambridge International Dictionary:
\"
Idiosyncrasy: (often plural) a particular strange or unusual habit, way of behaving or feature that someone or something has.

It is an Idiosyncrasy of hers that she always smells a book before opening it.\"

I’m terribly sorry but if this doesn\'t do; nothing will!
Selected response from:

xxxidea
Grading comment
örnek cuk oturdugu için, "the KudoZ goes to...
idea!".
ancak "siradisiliklar" yerine sanirim "tuhaf huylar"i yegleyecegim... Xola'ya "huy"dan dolayi birkaç KudoZ borcum olsun :-)
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1sıradışılıklarxxxidea
4nevi şahsına münhasırxxxidea
4 -1kendine özgü haller, özgünlüksevinc altincekic
3hususiyet
Serkan Doğan
3 -1mizaç
Özden Arıkan


Discussion entries: 9





  

Answers


24 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
hususiyet


Explanation:
"Collective political action in Turkey has its universal characteristics as well as idiosyncrasies" diye bir cümle var, yani tam özellik anlamında olmamalı

Serkan Doğan
Turkey
Works in field
Native speaker of: Native in TurkishTurkish
PRO pts in category: 8

24 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
nevi şahsına münhasır


Explanation:
eskilerin dediği bu.

--------------------------------------------------
Note added at 40 mins (2004-04-07 09:59:15 GMT)
--------------------------------------------------

Haklısın bu haliyle bir sıfat yazdığım. Sıfattan isim yaparsak ve çoğul formu da korursak \"münhasıriyetler\" elde ederiz. Modası geçmiş bu ibare senin çevirinde biraz sırıtır ama özbeöz yeni Türkçe’si olan \"ayrık bireysel özellikleri\" \"idiosyncrasies\"in çağrışım zenginliğinden yoksun geliyor bana. kolay gelsin.

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 39 mins (2004-04-07 11:57:44 GMT)
--------------------------------------------------

Aslında “nevi şahsına münhasır” latincedeki “sui generis”in karşılığı. Bunun ingilizcesi ise:
--------------------------------------------------------
sui generis (adj.)

Being the only example of its kind; unique: “sui generis works like Mary Chesnut\'s Civil War diary” (Linda Orr).

[Latin su generis : su , of its own + generis, genitive of genus, kind.]
-------------------------------------

Serkan Doğan’ın alıntıladığı cümledeki “universal characteristics as well as idiosyncrasies” tamlamasındaki fikir “universal characteristics (common characteristics) as opposed to characteristics of its own” gibi.
Sonuç olarak: “Idiosyncrasy” “sui generis”in sonucu (tersi değil aman dikkat!)

Nitekim:
-----------------------------------------------
İdiosyncratic:
\\Id`i*o*syn*crat\"ic\\, Idiosyncratical\\Id`i*o*syn*crat\"ic*al\\, a. Of peculiar temper or disposition; belonging to one\'s peculiar and individual character.
Source: Webster\'s Revised Unabridged Dictionary, © 1996, 1998 MICRA, Inc.
------------------------------------


In a sense without having an individual character (sui generis) you cannot have any idiosyncrasy.

Yani,

“Collective political action in Turkey has its universal characteristics as well as idiosyncrasies” cümlesi “Collective political action in Turkey has its universal characteristics as well as characteristics of its own.” demek.


En nihayet Serkan Doğan’ın alıntıladığı cümledeki sözcük öbeğini gösterişli laflar etmeden çevirmeye kalksam herhalde “…kendine has ve evrensel özellikleri” derdim.

Selamlar


xxxidea
Works in field
PRO pts in category: 3

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Serkan Doğan: fakat böyle dersek sıfat olur
4 mins
  -> Haklısın bu haliyle bir sıfat yazdığım

agree  sevinc altincekic: bence haklısın, duruma göre ha sıfat ha isim hani, bu arada son cümlen için bu agree:-))
2 hrs

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
kendine özgü haller, özgünlük


Explanation:
quality, trait ve idiosyncracy burada neredeyse eşanlamlı, ama işte yalnızca "neredeyse":-)
"Karakterin nitelikleri, özellikleri ve kendine özgü halleri/davranışları" denebilir burada

Bir de burada bir not düşmek istiyorum, konu senaryo yazma olduğuna göre character'i karakter olarak kullanmayı yeğlerim, hatta kişi bile olabilir ama kişilik bana biraz ruhbilimi çağrıştırıyor.

sevinc altincekic
Works in field
Native speaker of: Turkish
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  xxxidea: Özgünlük-originality. Hiç özgün olmadan bir sürü “idiosyncrasy”si olan karakter tasarlayabiliyorum.
7 mins

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
sıradışılıklar


Explanation:
character traits (mizaç özellikleri) ve idiosyncrasies « individuate » edilmiş olmasından dolayı buradaki “idiosyncrasies” “eccentricities” e daha yakın. Ben “sıradışılılar” derdim.

selam

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs 30 mins (2004-04-07 13:48:31 GMT)
--------------------------------------------------

sayın Xola,

From Cambridge International Dictionary:
\"
Idiosyncrasy: (often plural) a particular strange or unusual habit, way of behaving or feature that someone or something has.

It is an Idiosyncrasy of hers that she always smells a book before opening it.\"

I’m terribly sorry but if this doesn\'t do; nothing will!


--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs 33 mins (2004-04-07 13:51:24 GMT)
--------------------------------------------------

sayın Xola,

From Cambridge International Dictionary:
\"
Idiosyncrasy: (often plural) a particular strange or unusual habit, way of behaving or feature that someone or something has.

It is an Idiosyncrasy of hers that she always smells a book before opening it.\"

I’m terribly sorry but if this doesn\'t do; nothing will!


--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs 45 mins (2004-04-07 14:03:51 GMT)
--------------------------------------------------

sayın Xola,

From Cambridge International Dictionary:
\"
Idiosyncrasy: (often plural) a particular strange or unusual habit, way of behaving or feature that someone or something has.

It is an Idiosyncrasy of hers that she always smells a book before opening it.\"

I’m terribly sorry but if this doesn\'t do; nothing will!


--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs 54 mins (2004-04-07 14:13:07 GMT)
--------------------------------------------------

sayın Xola,

From Cambridge International Dictionary:
\"
Idiosyncrasy: (often plural) a particular strange or unusual habit, way of behaving or feature that someone or something has.

It is an Idiosyncrasy of hers that she always smells a book before opening it.\"

I’m terribly sorry but if this doesn\'t do; nothing will!


xxxidea
Works in field
PRO pts in category: 3
Grading comment
örnek cuk oturdugu için, "the KudoZ goes to...
idea!".
ancak "siradisiliklar" yerine sanirim "tuhaf huylar"i yegleyecegim... Xola'ya "huy"dan dolayi birkaç KudoZ borcum olsun :-)

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  nestor jcc: Bir karakter oluşturulurken sözcük genelde sıradışı, tuhaf özellikler anlamında kullanılmış örn: "Idiosyncrasies: Does the character have any unusual and identifying quirks or peculiarities? How about nervous tics? Does she have any catch phrases?"
4 hrs

3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
mizaç


Explanation:
kişiye ait, değişmez, yapısal ve önceden tahmin edilebilir nitelikte olan, ama nevi şahsına münhasır bir durum da yaratmayan kişilik özelliği için uygun bir karşılık sanırım. sözgelimi, "tezcanlılık", bir kişilik özelliğidir; yapısaldır, öğrenmeyle yerleşmez ve radikal olarak değiştirilemez; ali'nin tezcanlı bir insan olduğunu biliyorsanız, belli bir durumda böyle davranacağını öngörebilirsiniz; nevi şahsına münhasır da değildir, çünkü ayşe de tezcanlı olabilir. önerim, elinizdeki metinde ilgili yerlere "mizaç" koyarak bir okuyun, bakalım oturuyor mu?

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs 47 mins (2004-04-07 13:05:35 GMT)
--------------------------------------------------

bu arada, şunları da aynı şekilde değerlendirebilirsiniz:
pars tuğlacı\'nın eş ve karşıt anlamlılar sözlüğünde, \"mizaç\"ın karşısında

huy
doğa
tabiat
meşrep

var (doğanın bu anlamda kullanılmasını yadırgadığımı söylemeden edemeyeceğim gerçi)

nijat özön\'ün dil kılavuzunda ise \"mizaç\"ın yanına

yaradılış

demiş sadece. tabii bunlar \"mizaç\"tan yola çıkarak bulunmuş şeyler; başka bir şeyden yola çıkmak da mümkün.

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs 56 mins (2004-04-07 14:14:39 GMT)
--------------------------------------------------

Dank! :)

Evet, idea haklı. \"Ayşe\'nin eline aldığı her kitabı koklama *mizacı* vardı\" gibi bir ifade olamaz. Peki bu örnek cümleden devam edersek ne diyebiliriz? Aklıma gelenler \"... koklama huyu vardı\", \"koklamak gibi bir cinsliği vardı\", \"...koklamak gibi cins / tip bir özelliği vardı\" gibi bir şeyler denebilir. Son ikisi gerçi hem yargı belirtiyor hem de enformal. \"Huy\" ise ilk cümlede oturuyor. Ama sizin metinde idiosyncracy geçen yerler için ne kadar oturuyor, tekrar bir bakın, derim. \"falancanın şöyle bir huyu vardır\", \"şunu yapma huyu vardır\" gibi ifadeler bu tür durumlar için kullanılır, \"cinslik\" anlamını da -bağlama uymayacak biçimde enformal olmadan- içerebilir. Benim naçiz görüşüm, böyle durumlarda \"kişilik örüntüsü\" tarzı -biraz zorlama görünebilecek- ifadelere fazla gerek duymadan, ne olduğu ilk okuyuşta zihinde hemen somutlaşabilecek bir şey kullanmayı olabildiğince tercih etmektir. Verdiğiniz cümlelerde geçen çeşitli sözcükler için \"bünye, mizaç, huy, tabiat, yapı, yaradılış, karakter\" ve daha başka kelimelerin bileşimini kullanabilirsiniz gibime geliyor.

not: yukarıdaki dank! türkçedeki nidadır, karışmasın :)


--------------------------------------------------
Note added at 5 hrs 0 min (2004-04-07 14:18:57 GMT)
--------------------------------------------------

son yorum: takıntı, patolojik bir şey olabilir, değişebilir, vb., ayrıca herkesin takıntıları olması gerekmez; cinslik anlam olarak oturmakla birlikte, dediğim gibi böyle bir metin için biraz enformal kaçmıyor mu?

Özden Arıkan
Germany
Works in field
Native speaker of: Native in TurkishTurkish
PRO pts in category: 23

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  xxxidea: Ayşe’nin tezcanlı olması mı bir “idiosyncrasy” yoksa tezcanlılığından dolayı sözgelimi ayakkabılarını her defasında yanlış giymesi mi?
29 mins
  -> tezcanlı olması elbette, karakter özelliği olan o: ayşe'de 1.yapısal olan,2.ayırt edici olan,3.ama sadece ayşe'ye özgü de olmayan. ayakkabısını yanlış giymesi ayşe'nin idiosynracy'si olan tezcanlılığın olası sonuçlarından biri.