KudoZ home » English to Turkish » Finance (general)

Insider Trading

Turkish translation: şirket içinden bilgi alarak (sızdırarak) işlem yapmak


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Insider Trading
Turkish translation:şirket içinden bilgi alarak (sızdırarak) işlem yapmak
Entered by: xxxgulakbelen

14:53 Apr 2, 2008
English to Turkish translations [PRO]
Marketing - Finance (general)
English term or phrase: Insider Trading
Insider information also known as "privileged information", "insider knowledge", or "insider facts".
ecetinkale
şirket içinden bilgi alarak (sızdırarak) işlem yapmak
Explanation:
içerden öğrenenlerin ticareti olarak da geçiyor
Selected response from:

xxxgulakbelen
Turkey
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +5şirket içinden bilgi alarak (sızdırarak) işlem yapmakxxxgulakbelen
5 +1içeriden bilgi alma
Gulay Baran
3 +3İçeriden öğrenenlerin ticaretiBaybars Araz
4 +2İçeriden bilgi ticaretiTURK TRANS
5şirket bilgileriyle yasa dışı ticaret yapma
Salih1946
5şirket bilgilerinin çıkar amaçlı kullanımı
Ilhan Gadis
5içeriden bilgi alarak iş yapma / içerdeki ticaret
Mehmet Hascan
4şirket içi usulsüz işlemxxxLevent Can


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
insider trading
İçeriden öğrenenlerin ticareti


Explanation:
Ayrıca "içeriden bilgi sızdırma" ya da "içeriden bilgi edinme" şeklinde de kullanılabiliyor. Herhangi bir kurumda görev alan kişilerin halka henüz açıklanmamış bilgilerden faydalanarak mali açıdan avantaj elde etmesi şeklinde de tanımlanabilir.

Baybars Araz
Specializes in field
Native speaker of: Turkish
PRO pts in category: 15

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Özden Arıkan: "insider ticareti" de diyorlar hatta, ama ben türkçe karşılık bulunmasından yanayım (veya hiç değilse "insaydır ticareti" olsun :-)))
30 mins

neutral  Murat Uzum: aslında terimin kullanılış biçimi kulağa çok saçma gelse de literatürde genellikle bu terim kullanılmış. http://www.vestelyatirimciiliskileri.com/management/pdf/insi...
38 mins

agree  ozan karakış
1 hr

agree  skaya
1 day5 hrs

12 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +5
insider trading
şirket içinden bilgi alarak (sızdırarak) işlem yapmak


Explanation:
içerden öğrenenlerin ticareti olarak da geçiyor

Example sentence(s):
  • http://www.hurriyetusa.com/haber/haber_detay.asp?id=8203

    Reference: http://www.seslisozluk.com/?word=insider+trading
    Reference: http://www.zargan.com/sozluk.asp?Sozcuk=insider
xxxgulakbelen
Turkey
Specializes in field
Native speaker of: Native in TurkishTurkish
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Özden Arıkan
25 mins
  -> teşekkür ederim özden hanım

agree  Murat Uzum: İçeriden öğrenenlerin ticareti karşılığına göre bu çok daha uygun ve anlamlı.
34 mins
  -> teşekkürler murat bey

agree  xxxDogan KBK
1 hr
  -> teşekkürler

agree  ozan karakış
1 hr
  -> teşekkür ederim ozan bey

agree  chevirmen
17 hrs
  -> teşekkür ederim sn çevirmen

31 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
insider trading
şirket içi usulsüz işlem


Explanation:
Bilgi almak ve vermek de dahil

http://en.wikipedia.org/wiki/Insider_trading



--------------------------------------------------
Note added at 33 mins (2008-04-02 15:26:25 GMT)
--------------------------------------------------

şirketin borsada kota olan hisseleriyle oynama; spekülasyon

xxxLevent Can

39 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
insider trading
İçeriden bilgi ticareti


Explanation:
burda trading kelimesi geçiyor, sonuçta bir tür ticaret

Example sentence(s):
  • Sabanci Holding | Sabancı Topluluğu | İş Etiği Kurallarıİş yaptığımız kişi ve kuruluşlar ile iş ortaklarımızın gizli bilgilerini ..... İçeriden bilgi ticareti (insider trading) yapabilecek kişiler halka açık ...

    Reference: http://www.sabanci.com/st_is_etik.asp
TURK TRANS
Turkey
Specializes in field
Native speaker of: Turkish
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Özden Arıkan: sizinki daha da derli toplu bir karşılık
10 mins
  -> teşekkürler

agree  Gonul Taban
1 day16 hrs
  -> teşekkürler

6 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
insider trading
içeriden bilgi alma


Explanation:
insider trading--->içeriden bilgi alma

"İçeriden bilgi sızdırma" da olabilir.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2008-04-02 16:05:08 GMT)
--------------------------------------------------

Bu durumda bilgi sızdıran anlamında "istismarcı" veya "piyasa istismarcısı" kullanılıyor.

Gulay Baran
Turkey
Native speaker of: Native in TurkishTurkish
PRO pts in category: 28
Notes to answerer
Asker: bu durumda insider köstebek diye adlandırılabiliri mi? ancak burada, bu kişi hisse senetlerini illegal olarak satıyor ve alıyor, burada bahsi geçen kişi şirket mensuplarından


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  aydin kaya: "bilgi sızdırma"
7 mins
  -> Teşekkür ederim Aydın Bey.

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
insider trading
içeriden bilgi alarak iş yapma / içerdeki ticaret


Explanation:
. İÇERİDEN BİLGİ ALARAK İŞ YAPMA (INSIDER TRADING) Tüm çalışanlar, kamuya açıklanmamış ancak açıklanırsa SGS hisseleri veya bağlı hisseler üzerinde önemli etkisi olabilecek gizli bilgilere sahipken SGS SA tarafından çıkarılan hisselerin alışverişinden kaçınmalıdır. Aynı zamanda böylesi bir gizli bilgiyi üçüncü bir kişiye vermekten de kaçınmalıdırlar.

http://216.239.59.104/search?q=cache:gc05DpvHBmUJ:www.sgs.co...

e) “Insider Trading” ve Tüyo Kollama: Bir şirketle ilgili halka açıklanmamışbir bilginin, şirketle direk veya dolaylıilişkili bir kişi/kişiler tarafından, başkakimselere “tüyo” vererek sızdırmak sonucunda, menkul kıymet piyasasında haksız birkazanç elde etmesi veya muhtemel bir zarardan kurtulması işlemine “insider trading”(içerdeki ticaret) adı verilir.
http://216.239.59.104/search?q=cache:xgLCYNGGl4QJ:sosyalbili...

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2008-04-02 16:01:23 GMT)
--------------------------------------------------

İnsider Trading:Bir şirket veya kurumun müdür, muhasebeci, yönetim kurulu üyesi veya öteki üst ya da orta kademe çalışanları, görevlerinin bir sonucu olarak o kurumun bazı özel bilgilerine veya sırlarına sahip olabilirler. Bunlar şirket tahvillerinin piyasa değerini etkileyebilecek bilgilerdir ve başkalarının eline geçtiği takdirde bunlar ondan yararlanabilirler. Bu bilgilerin satışına insider trading denmektedir.

http://www.felsefe.gen.tr/ekosozluk.asp

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2008-04-02 16:03:31 GMT)
--------------------------------------------------

6-Tüyo Kollama: Bir şirkette şirketle ilgili üçüncü şahısların açıklanmamış bilgilerden yararlanarak ve bu bilgileri başka kimselere sızdırmak suretiyle menkul kıymet piyasalarında haksız bir kazanç elde etmeleri veya karşılaşacakları muhtemel bir zarardan kurtulmalarına insider training adı verilir.
http://www.sosyalforum.net/forum_posts.asp?TID=1675

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2008-04-02 16:07:56 GMT)
--------------------------------------------------

6. Insider Trading ve Tüyo Kollama : Herhangi bir şirkette, şirket sahiplerinin, yöneticilerin, denetçilerin, danışmanların, çalışanların, hissedarların ve sair şirketle ilgili üçüncü şahısların şirkete ait önceden halka açıklanmamış bilgilerden yararlanarak ve/veya bu bilgileri başka kimselere "tüyo" (tippee) vererek sızdırmak suretiyle menkul kıymet piyasalarında haksız bir kazanç elde etmeleri veyahutta karşılaşacakları muhtemel bir zarardan kurtulmalarına "Insider Trading" veya "Insider Dealing" adı verilmektedir. "Insider Trading"i Türkçe' ye "İçerdeki Ticaret" olarak çevirmek mümkündür. Menkul kıymet piyasalarında ortaya çıkan bu insider trading olayını "içeridekilerin, iç bilgiden yararlanmak ve/veya bu bilgiyi sızdırmak suretiyle haksız bir kazanç elde etmeleri veya olası bir zarardan kurtulmaları" olarak da tanımlamak mümkündür.

Bu ikinci tanım çerçevesinde konuyu daha iyi anlamak açısından bazı kavramları açıklamak yararlı olacaktır. "İçerdekiler" (insiders); şirket sahipleri, yöneticileri, denetçileri, danışmanları, hissedarları ve şirketle veya bu kimselerle doğrudan ve/veya dolaylı ilişkide bulunan diğer kimseleri kapsamaktadır. "İç bilgi" (inside information); menkul kıymet piyasalarında işlem gören değerli kağıtların fiyatını etkileyebilecek şirketle ilgili her türlü bilgiyi içermektedir. İşte "insider trading" içeridekilerin "iç bilgi" den yararlanmak suretiyle bir haksız kazanç elde etme veya olası bir zarardan kurtulma olayıdır. Hemen belirtelim ki içeridekiler, iç bilgiyi başkalarına sızdırarak yada yaygın deyimle "tüyo" vererek de bir çıkar elde edebilirler.

Buraya kadar kısaca insider trading olayını açıklamış bulunuyoruz. Insider trading olayı kamuya ait değerli kağıtların menkul kıymetler borsasında işlem görmesi halinde de söz konusu olabilmektedir. Örneğin; kamu iktisadi teşebbüslerinin hisse senetlerinin, devlet tahvili ve hazine bonolarının satışında "Insider trading" olayı ortaya çıkabilmektedir. Insider trading ve tüyo kollama (Tippee seeking) suretiyle bir rant elde edilmesi her zaman söz konusu olabilmektedir. Bu çerçevede insider trading ve tüyo kollama, rant kollamanın bir başka türünü oluşturmaktadır.

http://www.canaktan.org/din-ahlak/ahlak/rant-kollama/turleri...

Mehmet Hascan
Ireland
Native speaker of: Turkish
PRO pts in category: 31

4 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
insider trading
şirket bilgilerinin çıkar amaçlı kullanımı


Explanation:
"Şirket bilgilerinin çıkar amaçlı kullanımı" ya da "şirket içi bilgilerin çıkar amaçlı kullanımı".

http://64.233.183.104/search?q=cache:AmqJEciKN54J:www.lafarg...



Ilhan Gadis
Turkey
Works in field
Native speaker of: Native in TurkishTurkish

264 days   confidence: Answerer confidence 5/5
insider trading
şirket bilgileriyle yasa dışı ticaret yapma


Explanation:
self-explanatory

Salih1946
United States
Specializes in field
Native speaker of: Native in TurkishTurkish
PRO pts in category: 24