KudoZ home » English to Turkish » Medical: Pharmaceuticals

two-compartment

Turkish translation: iki kompartımanlı


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:two-compartment
Turkish translation:iki kompartımanlı
Entered by: Tuncay Kurt

14:21 Aug 31, 2006
English to Turkish translations [PRO]
Medical - Medical: Pharmaceuticals
English term or phrase: two-compartment
"The influx and efflux of xxx to and from erythrocytes were studied in rat blood, and the flux data could be adequetly described in a linear, reversible, closed two-compartment system model, revealing a mean equilibration half-time of 10.9min."

Burada bahsedilen "two-compartment" terimi için "iki bölmeli" denilebilir mi? Terimin türkçe karşılığı yanında tam olarak ne anlama geldiği, bu şekilde olunca nasıl bir çalışma gerçekleştiği hakkında kısa da olsa bilgi verirseniz sevinirim. İyi çalışmalar herkese.
Tuncay Kurt
Turkey
iki kompartımanlı (model)
Explanation:
Günlük tıpta kullanılan terime dair tıp uzmanlarının yanıtlarını bekleyelim ama gördüğüm karşılıklar şunlar:

"iki kompartmanlı model":
http://www.santafarma.com.tr/urunler/iomeron.asp
http://www.saglikb.gazi.edu.tr/erasmus/eczturk.doc

"iki kompartımanlı model" de denmiş:
http://w3.gazi.edu.tr/~ilbeyi/tr/index_t.html

hatta "Çift kompartmanlı model" de denmiş:
http://www.saglikb.gazi.edu.tr/erasmus/eczturk.doc

Ama TDK'ya göre "kompartman" kelimesi yanlış, "kompartıman" denmesi lazım. Karar sizin.

İşleyişe gelince; anladıklarımı yazıyorum:

Toksikoloji alanından örnek verecek olursak; iki kompartımanlı modelde (tek kompartımanlı modelden farklı olarak), incelenen kimyasal hızlı bir şekilde dağılmıyor/ortamdaki değeri hızlı bir şekilde eşitlenmiyor. Bu nedenle, gerçek hayatta olanı modellemek için, eşitlenmenin birisinde yavaş, diğerinde hızlı gerçekleştiği (ve aralarında etkileşim olan) iki kompartıman varsayılıyor. Bu örnekte hızlı kompartıman; kan ile karaciğer, böbrek gibi organlar oluyor; yavaş kompartıman ise adale ve yağ gibi periferik dokular oluyor. Bununla ilgili uzun bilgi şu sitede var:
http://www.humboldt.edu/~rap1/C451.S06/C451LecNotes/451nLec1...

Şurada daha açık bir anlatım var (yine vücut genelinde):
http://www.informatik.uni-hamburg.de/TIS/downloads/CMS_2005_...
Deniliyor ki:
"A compartment may be defined as “a vessel which contains a single distant form of matter (or energy), and to which the law of conservation of matter (or energy) applies. Often the quantity of matter in the compartment is deduced from analysis of small samples (concentration measurements), for which purpose it is necessary to specify a volume for the compartment and to postulate that the compartmental contents are uniformly distributed. In an interconnected system of compartments, there is the possibility of bi-directional flow between any one compartment and another. Sometimes, different compartments contain different species, in which case inter compartmental flows refer not to transport of matter, but to bio transformation of matter (with the possibility that different species may occupy the same physical space)."

Netice olarak iki kompartımanlı modele ihtiyaç duyulmasının nedeni, incelenen kimyasalın, incelenen bölgede (yukarıdaki örneklerde tüm vücut oluyor) gerçekte nasıl dağıldığını saptamak. (İkiden fazla kompartımana sahip modeller de mevcut.)

İki kompartımanlı başka bir modelin şeklini burada görebilirsiniz:
http://circ.ahajournals.org/cgi/content/full/96/3/761/F1
Bununla ilgili ayrıntılı bilgi de burada:
http://circ.ahajournals.org/cgi/content/full/96/3/761

Sizin örneğinize gelince, burada ele anınan "bölge" kırmızı kan hücreleri, iki kompartımanlı modelin amacı da, xxx maddesinin bu "bölge"ye girişini ve çıkışını modellemek.

(Not: "iki kompartımanlı model" başka alanlarda da modelleme yapmak amacıyla kullanılabiliyor. Bkz:
Analytical Solutions to Compartmental Indoor Air Quality Models with Application to Environmental Tobacco Smoke Concentrations Measured in a House
http://www.awma.org/journal/ShowAbstract.asp?Year=&PaperID=1...
)
Selected response from:

Balaban Cerit
Turkey
Grading comment
Teşekkürler
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2iki bölmeli
Mehmet Hascan
3 +1iki kompartımanlı (model)
Balaban Cerit


Discussion entries: 1





  

Answers


3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
iki kompartımanlı (model)


Explanation:
Günlük tıpta kullanılan terime dair tıp uzmanlarının yanıtlarını bekleyelim ama gördüğüm karşılıklar şunlar:

"iki kompartmanlı model":
http://www.santafarma.com.tr/urunler/iomeron.asp
http://www.saglikb.gazi.edu.tr/erasmus/eczturk.doc

"iki kompartımanlı model" de denmiş:
http://w3.gazi.edu.tr/~ilbeyi/tr/index_t.html

hatta "Çift kompartmanlı model" de denmiş:
http://www.saglikb.gazi.edu.tr/erasmus/eczturk.doc

Ama TDK'ya göre "kompartman" kelimesi yanlış, "kompartıman" denmesi lazım. Karar sizin.

İşleyişe gelince; anladıklarımı yazıyorum:

Toksikoloji alanından örnek verecek olursak; iki kompartımanlı modelde (tek kompartımanlı modelden farklı olarak), incelenen kimyasal hızlı bir şekilde dağılmıyor/ortamdaki değeri hızlı bir şekilde eşitlenmiyor. Bu nedenle, gerçek hayatta olanı modellemek için, eşitlenmenin birisinde yavaş, diğerinde hızlı gerçekleştiği (ve aralarında etkileşim olan) iki kompartıman varsayılıyor. Bu örnekte hızlı kompartıman; kan ile karaciğer, böbrek gibi organlar oluyor; yavaş kompartıman ise adale ve yağ gibi periferik dokular oluyor. Bununla ilgili uzun bilgi şu sitede var:
http://www.humboldt.edu/~rap1/C451.S06/C451LecNotes/451nLec1...

Şurada daha açık bir anlatım var (yine vücut genelinde):
http://www.informatik.uni-hamburg.de/TIS/downloads/CMS_2005_...
Deniliyor ki:
"A compartment may be defined as “a vessel which contains a single distant form of matter (or energy), and to which the law of conservation of matter (or energy) applies. Often the quantity of matter in the compartment is deduced from analysis of small samples (concentration measurements), for which purpose it is necessary to specify a volume for the compartment and to postulate that the compartmental contents are uniformly distributed. In an interconnected system of compartments, there is the possibility of bi-directional flow between any one compartment and another. Sometimes, different compartments contain different species, in which case inter compartmental flows refer not to transport of matter, but to bio transformation of matter (with the possibility that different species may occupy the same physical space)."

Netice olarak iki kompartımanlı modele ihtiyaç duyulmasının nedeni, incelenen kimyasalın, incelenen bölgede (yukarıdaki örneklerde tüm vücut oluyor) gerçekte nasıl dağıldığını saptamak. (İkiden fazla kompartımana sahip modeller de mevcut.)

İki kompartımanlı başka bir modelin şeklini burada görebilirsiniz:
http://circ.ahajournals.org/cgi/content/full/96/3/761/F1
Bununla ilgili ayrıntılı bilgi de burada:
http://circ.ahajournals.org/cgi/content/full/96/3/761

Sizin örneğinize gelince, burada ele anınan "bölge" kırmızı kan hücreleri, iki kompartımanlı modelin amacı da, xxx maddesinin bu "bölge"ye girişini ve çıkışını modellemek.

(Not: "iki kompartımanlı model" başka alanlarda da modelleme yapmak amacıyla kullanılabiliyor. Bkz:
Analytical Solutions to Compartmental Indoor Air Quality Models with Application to Environmental Tobacco Smoke Concentrations Measured in a House
http://www.awma.org/journal/ShowAbstract.asp?Year=&PaperID=1...
)

Balaban Cerit
Turkey
Works in field
Native speaker of: Turkish
PRO pts in category: 8
Grading comment
Teşekkürler

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  aslanemre
15 hrs
  -> teşekkür ederim.

17 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
iki bölmeli


Explanation:
''dışarıya kapalı iki bölmeli sistem modeli''

--------------------------------------------------
Note added at 19 hrs (2006-09-01 09:47:52 GMT)
--------------------------------------------------

http://216.239.59.104/search?q=cache:qv_98-shxfAJ:www.ieis.o...

--------------------------------------------------
Note added at 21 hrs (2006-09-01 11:25:45 GMT)
--------------------------------------------------

''XXX‘in sıçanların kanındaki eritrositlerin içine ve eritrositlerden dışarıya akışı incelendi ve akı verileri, 10.9 dakikalık ortalama bir ekilibrasyon yarı zamanı gösteren çizgisel, tersinir ve dışarıya kapalı iki bölmeli sistem modelinde kafi derecede tanımlanabildi.''


    Reference: http://216.239.59.104/search?q=cache:XHoKqfovXtgJ:papirus.an...
    Reference: http://www.ankara.edu.tr/kutuphane/Veteriner_Web_HTML/2006_2...
Mehmet Hascan
Ireland
Works in field
Native speaker of: Turkish
PRO pts in category: 12

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  aslanemre
1 hr
  -> Teşekkürler

agree  lsokullu
28 days
  -> Teşekkürler