KudoZ home » English to Turkish » Social Science, Sociology, Ethics, etc.

community-based

Turkish translation: sosyal çevre


14:04 Apr 7, 2004
English to Turkish translations [PRO]
Social Sciences - Social Science, Sociology, Ethics, etc.
English term or phrase: community-based
Eli Robins, a psychiatrist at the Washington University School of Medicine, developed a more standardized interview format in the 1950s and used it to conduct a retrospective, community-based investigation of 134 consecutive cases of suicide in St. Louis.

Bu Robins, ölünün yaşam ve ölümüne ilişkin geçmişe yönelik psikolojik otopsi yöntemini daha fazla geliştirmiş ve uygulamış. Ancaaaaak, intihar eden 134 kişinin belli bir topluluğa veya gruba ait olduğuna dair bilgi yok. Community-based ile kastedilen yaşam ve ölümlerindeki benzerlikler mi anlayamadım. Çevirmen arkadaş, "toplum bazlı" demiş fakat bana yanlış geldi. Ne diyebilirim?
Nilgün Bayram
Turkey
Turkish translation:sosyal çevre
Explanation:
sadece verdiğin cümlede geçiyorsa veya geçiyor olsaydı, ve tabii bir de ben olsaydım, "sosyal çevreye odaklanan" derdim: geçmişe dönük ve sosyal çevreye odaklanan bir araştırma.

community-based ile kastedilenin kişinin sosyal çevresi olduğu düşünülebilir sanıyorum (-bilir diyorum, çünkü ne derece geniş bir sosyal çevre olduğundan emin değilim; yani kişiden başlayarak dışarıya doğru açılan kaç halkayı kapsıyor? adamı kendi kendine didikleyip duran ama adamın farkında bile olmadığı bir komşu da buna dahil mi, yoksa sadece birebir ilişki içinde olduğu kişileri kapsadığı mı düşünülmeli? vb)

ama bu bir terim olarak geçip duruyorsa ve daha ekonomik bir şeye ihtiyacın varsa, hmmmm

sosyal çevre odaklı
sosyal odaklı / ölçekli
topluluk ölçekli
topluluk esaslı
sosyal çevre esaslı

odak, ölçek, esas vb kelimelerin her birinin olası sakıncalarını ayrıca tartışmak koşuluyla... aklıma gelenler.

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs 36 mins (2004-04-07 17:41:01 GMT)
--------------------------------------------------

nilbay, notuna binaen naçiz kanaatim şudur: birebir ilişki içinde olduğu kişiler -ailesi, okul/iş arkadaşları, arkadaşları, komşuları, alışveriş ettiği bakkal, vb vb- söz konusu ise *sosyal çevre* lafında bir terslik yok; bende şahsen sosyal çevre lafıyla ilgili olarak şüphe yaratan, daha geniş bir çevrenin / grubun söz konusu olabileceği idi.

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs 3 mins (2004-04-07 18:07:47 GMT)
--------------------------------------------------

bir dakika şimdi, oorrrda bi dur bakalım!

bu intiharlar, bir toplumdan (toplum=ülke=ulus anlamında) rastgele seçilmiş olaylar değil mi? tamam, ölenler arasında ilişki, aynı cemaate mensup olma durumu yok, notundan anlaşılıyor, ama herhangi bir ortak noktası olan intiharlar mı? yani araştıran şahıs, \"intihar\" olgusunu mu araştırıyor, belli bir zaman dilimi içinde meydana gelen, birbiriyle ilişkisiz kişiler arasından olsa da bir şekilde birbirine bağlanan intihar olaylarını mı? yani, mesela istanbul\'da, bir gün biri köprüden atlar, bunu başkaları izleyiverir, bu köprüden atlama olayları bir zaman dilimi boyunca çoğalır, sonra durur. veya, bir dönem urfa bölgesinde arka arkaya intiharlar olmuştu: ölenler hep kadın, ortak özellikleri kocalarının şiddeti yüzünden intihar etmeleri ve daha beteri, çocuklarını öldürüp öyle intihar etmeleri; veya bir dönem yine istanbul\'da teenager\'lar arasında arka arkaya intiharlar oldu. şimdi bu insanlar birbirlerini tanımıyorlardı ve aynı sosyal çevreye mensup değillerdi. ama ortak bir sosyal backgroundları vardı, bir; ve ikincisi, bunu kanıtlamak mümkün olmasa da, birinci intihar olmasa arkasından gelenler de intihar etmeyecek gibi bir görünüm çıkıyordu. senin metindeki adamın/kadının araştırdıkları bu tipte intiharlar mı?
Selected response from:

Özden Arıkan
Germany
Grading comment
"sosyal çevre esaslı" demeye karar verdim. Çok teşekkürler. İlgi gösteren tüm arkadaşlara da teşekkür ederim.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1cemaat üyeleri ile görüsmelere dayanan
Altug Isigan
4 +1toplum-bazlıxxxidea
5topluluğu göz önüne alansevinc altincekic
5toplum tabanlıxxxsenol
3 +1sosyal çevre
Özden Arıkan
4Durkheim ve anomi kavramini hatirlamali belki
Altug Isigan


Discussion entries: 8





  

Answers


42 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
toplum-bazlı


Explanation:
adamın arkadaşları/ailesi/çevresi/adamcağı kişisel olarak tanıyanlar/bilenler/gittiği bara takılanlar vb sözkonusu. camia-bazlı denebilir çünkü "society" değil sözkonusu olan "community". ama bu sırıtacağı için
toplum-bazlı daha iyi gibi. Cesur olup anlamı koruyacağım dersem en iyisinden ahali-bazlı falan derdim.
selam

xxxidea
Specializes in field

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Emine Fougner
3 mins

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
topluluğu göz önüne alan


Explanation:
ah sıkıldım bu yok şu-bazlı, bu-bazlı zorlama sözcük öbeklerinden, teknik metinlerde hadi bir derece dayanabiliyor insan da, teknik olmayan metinlerde kullanmama kampanyası mı başlatsak???

İntihar edenlerin yaşadıkları topluluğa dayanan/göz önüne alan bir araştırma....

sevinc altincekic
Works in field
Native speaker of: Turkish
PRO pts in category: 8

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
sosyal çevre


Explanation:
sadece verdiğin cümlede geçiyorsa veya geçiyor olsaydı, ve tabii bir de ben olsaydım, "sosyal çevreye odaklanan" derdim: geçmişe dönük ve sosyal çevreye odaklanan bir araştırma.

community-based ile kastedilenin kişinin sosyal çevresi olduğu düşünülebilir sanıyorum (-bilir diyorum, çünkü ne derece geniş bir sosyal çevre olduğundan emin değilim; yani kişiden başlayarak dışarıya doğru açılan kaç halkayı kapsıyor? adamı kendi kendine didikleyip duran ama adamın farkında bile olmadığı bir komşu da buna dahil mi, yoksa sadece birebir ilişki içinde olduğu kişileri kapsadığı mı düşünülmeli? vb)

ama bu bir terim olarak geçip duruyorsa ve daha ekonomik bir şeye ihtiyacın varsa, hmmmm

sosyal çevre odaklı
sosyal odaklı / ölçekli
topluluk ölçekli
topluluk esaslı
sosyal çevre esaslı

odak, ölçek, esas vb kelimelerin her birinin olası sakıncalarını ayrıca tartışmak koşuluyla... aklıma gelenler.

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs 36 mins (2004-04-07 17:41:01 GMT)
--------------------------------------------------

nilbay, notuna binaen naçiz kanaatim şudur: birebir ilişki içinde olduğu kişiler -ailesi, okul/iş arkadaşları, arkadaşları, komşuları, alışveriş ettiği bakkal, vb vb- söz konusu ise *sosyal çevre* lafında bir terslik yok; bende şahsen sosyal çevre lafıyla ilgili olarak şüphe yaratan, daha geniş bir çevrenin / grubun söz konusu olabileceği idi.

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs 3 mins (2004-04-07 18:07:47 GMT)
--------------------------------------------------

bir dakika şimdi, oorrrda bi dur bakalım!

bu intiharlar, bir toplumdan (toplum=ülke=ulus anlamında) rastgele seçilmiş olaylar değil mi? tamam, ölenler arasında ilişki, aynı cemaate mensup olma durumu yok, notundan anlaşılıyor, ama herhangi bir ortak noktası olan intiharlar mı? yani araştıran şahıs, \"intihar\" olgusunu mu araştırıyor, belli bir zaman dilimi içinde meydana gelen, birbiriyle ilişkisiz kişiler arasından olsa da bir şekilde birbirine bağlanan intihar olaylarını mı? yani, mesela istanbul\'da, bir gün biri köprüden atlar, bunu başkaları izleyiverir, bu köprüden atlama olayları bir zaman dilimi boyunca çoğalır, sonra durur. veya, bir dönem urfa bölgesinde arka arkaya intiharlar olmuştu: ölenler hep kadın, ortak özellikleri kocalarının şiddeti yüzünden intihar etmeleri ve daha beteri, çocuklarını öldürüp öyle intihar etmeleri; veya bir dönem yine istanbul\'da teenager\'lar arasında arka arkaya intiharlar oldu. şimdi bu insanlar birbirlerini tanımıyorlardı ve aynı sosyal çevreye mensup değillerdi. ama ortak bir sosyal backgroundları vardı, bir; ve ikincisi, bunu kanıtlamak mümkün olmasa da, birinci intihar olmasa arkasından gelenler de intihar etmeyecek gibi bir görünüm çıkıyordu. senin metindeki adamın/kadının araştırdıkları bu tipte intiharlar mı?

Özden Arıkan
Germany
Specializes in field
Native speaker of: Native in TurkishTurkish
PRO pts in category: 16
Grading comment
"sosyal çevre esaslı" demeye karar verdim. Çok teşekkürler. İlgi gösteren tüm arkadaşlara da teşekkür ederim.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  sevinc altincekic: sosyal çevreye odaklanan olsun!!! ne olur odaklı modaklı da olmasın... işin şakası bir yana, bana gerçekten de çok zorlama geliyor bu tür bir yapı? bende mi bir terslik var???
2 hrs
  -> kız niye agree verdin o zaman??? valla kimseye söylemem o müthiş sırrını, korkma [nihahohahhaaa! - güler!]

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
cemaat üyeleri ile görüsmelere dayanan


Explanation:
derdim ben, isi saglama almak icin

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 53 mins (2004-04-07 16:57:41 GMT)
--------------------------------------------------

\"toplum\" sözcügünden ziyade \"topluluk\" bence daha iyi olurdu... çünkü society-community ayriminin hukmu kalmiyor öbür türlü.

\"topluluk üyeleri ile görüsmelere dayanan\"...

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 56 mins (2004-04-07 17:00:50 GMT)
--------------------------------------------------

\"toplum\" sözcügünden ziyade \"topluluk\" bence daha iyi olurdu... çünkü society-community ayriminin hukmu kalmiyor öbür türlü.

\"topluluk üyeleri ile görüsmelere dayanan\"...

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs 32 mins (2004-04-07 17:36:28 GMT)
--------------------------------------------------

\"toplum\" sözcügünden ziyade \"topluluk\" bence daha iyi olurdu... çünkü society-community ayriminin hukmu kalmiyor öbür türlü.

\"topluluk üyeleri ile görüsmelere dayanan\"...

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs 41 mins (2004-04-07 17:45:46 GMT)
--------------------------------------------------

\"toplum\" sözcügünden ziyade \"topluluk\" bence daha iyi olurdu... çünkü society-community ayriminin hukmu kalmiyor öbür türlü.

\"topluluk üyeleri ile görüsmelere dayanan\"...

--------------------------------------------------
Note added at 5 hrs 5 mins (2004-04-07 19:09:42 GMT)
--------------------------------------------------

\"toplum\" sözcügünden ziyade \"topluluk\" bence daha iyi olurdu... çünkü society-community ayriminin hukmu kalmiyor öbür türlü.

\"topluluk üyeleri ile görüsmelere dayanan\"...

Altug Isigan
Turkey
Specializes in field
Native speaker of: Native in GermanGerman, Native in TurkishTurkish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  murat karahan: toplum ve topluluk ayrımı önemli, yüzde yüz katılıyorum
16 hrs

5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Durkheim ve anomi kavramini hatirlamali belki


Explanation:
Yaniliyor olabilirim, ama bu Intihar meselesi ile ilgilenen ilk sosyologlardan biri Durkheim. Adam arastirmalari sonucunda anomi kavramini öne cikariyor: topluluk ile baglarin zayiflamasi sonucu kendini içinde bulundugun cevreye yabanci hissetme... bireyin kendini içinde buldugu bir ise yaramama ve buraya ait olamama duygusu, sonucta intihar ile sonuclaniyor. Intiharlarin belli dönemlerde artmasi ise konuyu bireyin parcasi oldugu topluluktaki dinamiklere bakmayi akla getiriyor. Durkheim kendi zamaninda yeni yeni büyüyen sehirlerde artan intihar vakalarinda asil etkenin cemaat tipi orgutlenmeden cemiyet tipi orgutlenmeye gecis ve bu arada eskiden varolan "bir yere ait olma" duygusunun kaybolmasi oldugunu söyluyor.

Buradaki ana dusuncenin, yani topluluga ya da topluma yabancilasma savinin senin adamin kitabinda da bir tür cikis noktasi oldugu söylenebilir. Yani Durkheim'da varolan cemaat-cemiyet ayrimini bilmemesi pek dusunulemez, özellikle de ABD'de cemaat kavrami taa Durkheim zamaninda bilindigi için. Bu nedenle de yazarin society-based degil de, community-based demesini bilincli bir tercih addediyor ve birincil ile ikincil kümeler üzerinde durmasi olarak anliyorum: yani cemaat, topluluk ya da "yakin sosyal cevre" olarak. Yaklasimin retrospective olmasi da yakin komsulara vs gidilip "e anlat bakalim, bu çocuk niye kendini öldürdü, o zaman neler olduydu" gibi bir tutumu akla getiriyor. Böylece de ölümün arkasindaki fiziki nedenden çok psikolojik neden hakkinda bilgi edinmeyi umuyor olsa gerek. Psikolojik otopsi'den çikarsadigim bu.

Altug Isigan
Turkey
Specializes in field
Native speaker of: Native in GermanGerman, Native in TurkishTurkish

5 days   confidence: Answerer confidence 5/5
toplum tabanlı


Explanation:
bir ülkede yaşayan toplumlar herhangi bir olay karşısında yapısı itibariyle farklı davranışlar ve gelenekleri kapsamında farklı tepkiler gösterebilir.bizim töre diye adlandırdığımız bir olay karşısında toplumun baskısına maruz kalarak bir kişi intihar edebilir.toplum tabanlı diye tabir ettiğim bu intihara yol açan olayın toplumun baskısıyla gerçekleşmiş olduğuna inanmaktayım.

xxxsenol