KudoZ home » Finnish to English » Bus/Financial

leikkuri

English translation: cut-off


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Finnish term or phrase:leikkuri
English translation:cut-off
Entered by: Irja Frank

13:50 Jun 2, 2002
Finnish to English translations [PRO]
Bus/Financial
Finnish term or phrase: leikkuri
"Mikäli projektin taloudellinen tulos on parempi kuin
maksimipalkkioon oikeuttava tulos, voidaan tulokseen
perustuvaa palkkion osaa nostaa (huomioiden *leikkurit*)."
Jotenkin verotukseen tämän täytyy liittyä, mutta kuinka ja kuinka se kääntyisi englantiin?
Irja Frank
leikkuri
Explanation:
En pysty sanomaan, mikä voisi olla oikea englanninkielinen ilmaus, mutta joku käsitys minulla on siitä mistä tässä voisi olla kyse.

'Leikkuri' sanaa käytetään monessa yhteydessä silloin kun jokin asia periaatteessa määräytyy jonkin laskentakaavan mukaan, mutta sitten on jokin rajoittava lisäehto.

Esimerkiksi eläkekertymä lasketaan yhteen erilaisista työsuhteista, mutta kokonaiseläke ei kuitenkaan saa olla XX prosenttia suurempi. Tämä viimeinen rajoite on leikkuri. Vastaavia leikkureita löytyy verotuksesta ja palkkaehdoista.

Jos tässä on kysymys esimerkiksi kunnan tai valtion tulospalkkauksesta, niin siellä on ainakin sellainen leikkuri, että tuloslisä ei saa olla kuin korkeintaan tietty prosentti normaalipalkasta.
Selected response from:

Timo Lehtilä
Finland
Grading comment
Kiitos!! Tämän perusteella pystyin kysymään edelleen. Kyse ei todellakaan ollut pelkästä verosta, vaan laskentakaavasta yleensä. Selityksen perusteella pystyin kyselemään edelleen, ja eräs natiivi (am.) käänsi sen sanalla "cut-off". Kelpaako?
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4tax marginNina Kajander
4restrictions, limitationsLokari
4leikkuriTimo Lehtilä


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
leikkuri


Explanation:
En pysty sanomaan, mikä voisi olla oikea englanninkielinen ilmaus, mutta joku käsitys minulla on siitä mistä tässä voisi olla kyse.

'Leikkuri' sanaa käytetään monessa yhteydessä silloin kun jokin asia periaatteessa määräytyy jonkin laskentakaavan mukaan, mutta sitten on jokin rajoittava lisäehto.

Esimerkiksi eläkekertymä lasketaan yhteen erilaisista työsuhteista, mutta kokonaiseläke ei kuitenkaan saa olla XX prosenttia suurempi. Tämä viimeinen rajoite on leikkuri. Vastaavia leikkureita löytyy verotuksesta ja palkkaehdoista.

Jos tässä on kysymys esimerkiksi kunnan tai valtion tulospalkkauksesta, niin siellä on ainakin sellainen leikkuri, että tuloslisä ei saa olla kuin korkeintaan tietty prosentti normaalipalkasta.

Timo Lehtilä
Finland
Native speaker of: Finnish
PRO pts in pair: 381
Grading comment
Kiitos!! Tämän perusteella pystyin kysymään edelleen. Kyse ei todellakaan ollut pelkästä verosta, vaan laskentakaavasta yleensä. Selityksen perusteella pystyin kyselemään edelleen, ja eräs natiivi (am.) käänsi sen sanalla "cut-off". Kelpaako?

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
restrictions, limitations


Explanation:
Lainaus Vaasan Ylioppilaslehdestä (Annamaija Nordlund): "Tarveharkinta ja tulorajat ovat puhuttaneet sekä opiskelijoita että korkeampia päättäviä elimiä. Opintotukilain muuttamisen yhteydessä eduskunnan sivistysvaliokunta otti kantaa muun muassa opintotukijärjestelmän kehittämiseen. Se ei pitänyt järjestelmän kannalta tyydyttävänä tilannetta, jossa opintorahaan kohdistuvien säästöjen seurauksena opiskelijat joutuvat
turvautumaan toimeentulonsa järjestämisessä nykyistä enemmän muihin tulonhankkimiskeinoihin. Sivistysvaliokunnan mukaan opintotukijärjestelmä olisi pyrittävä jatkossakin säilyttämään opintorahapainotteisena. Myös tulokontrollin uudistamista tulisi jatkaa siten, että nykyinen portaittainen leikkuri muutetaan lineaariseksi, jolloin esimerkiksi opintoraha leikkautuisi tasaisemmin tulojen kasvaessa."

Tuossa rajoitetaan opintorahaa tulojen kasvaessa; samalla tavalla voitaisiin rajoittaa palkkioiden suuruutta yhtiön taloudellisen tuloksen kasvaessa. Mitä tahansa rajoittavaa sääntöä voitaisiin kutsua leikkuriksi (englanniksi sanoisin restriction tai limit tai limitation)

Lokari
Canada
Native speaker of: Native in FinnishFinnish
PRO pts in pair: 31

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
tax margin


Explanation:
tassa pari esimerkkia:

Myös verotulotasauksen leikkuri (15 %) poistetaan.

Vanhojen TES:ien mukainen muutos 1.1. 2001 on, että oman auton kilometrikorvauksista poistuu 5000 km:n jälkeinen leikkuri.

Pitkien etäisyyksien ja kylmän ilmaston maassa on välttämätöntä luoda polttonesteiden verotukseen automaattinen leikkuri, joka tasaa kohtuuttomat hinnannousut.

Ahon hallituksen ajalta periytyvä viiden prosentin leikkuri päivärahojen määräytymis-perusteissa on poistettava.

Verotulotasauksen leikkuri leikkaa voittoa vuodesta 2001 alkaen, verotulotasauksen viiveen lyhetessä kahteen vuoteen.


Englannissa olen kuullut kaytettavan 'tax margin' termia.

Nina Kajander
Native speaker of: Native in FinnishFinnish
PRO pts in pair: 3