KudoZ home » Finnish to Swedish » Education / Pedagogy

opiskelijahallintojärjestelmä

Swedish translation: studieförvaltningssystem


14:03 Apr 28, 2008
Finnish to Swedish translations [PRO]
Education / Pedagogy
Finnish term or phrase: opiskelijahallintojärjestelmä
En keksi hyvää sanaa ruotsiksi. Se tarkoittaa ilmeisesti tietokantaa, jossa säilytetään tiedot opiskelijoiden suoritteista.
Lena Björkqvist
Finland
Swedish translation:studieförvaltningssystem
Explanation:
t.ex. Oodi-studieförvaltningssystemet som registrerar de studerandes personuppgifter vid Helsingfors Uni.

--------------------------------------------------
Note added at 11 hrs (2008-04-29 01:11:18 GMT)
--------------------------------------------------

Ber om ursäkt för mitt stupida svar. Skall sluta härja på KudoZ som ett par medlemmar uttryckligen önskat. Mvh LSK
Selected response from:

xxxLilian S-K
Finland
Grading comment
Tack Lilli. Ditt förslag var bra, men jag märkte att studieadministrationssystem är vanligare. Jag tycker att man inte behöver översätta ordgrant i det här fallet.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1elevadministrationssystem, elevdatabasmyrwad
4 -2studieförvaltningssystemxxxLilian S-K


  

Answers


9 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
elevadministrationssystem, elevdatabas


Explanation:
Två förslag

--------------------------------------------------
Note added at 10 mins (2008-04-28 14:13:47 GMT)
--------------------------------------------------

www.hel2.fi/rekisteriseloste/Opev/opeKoppi_ruo.rtf
www.tietoenator.se/default. asp?path=485,493,16113,1145,27292,31395

--------------------------------------------------
Note added at 12 mins (2008-04-28 14:15:27 GMT)
--------------------------------------------------

Ref gäller elevadministrationssystem som ger 10 Google-träffar,
elevdatabas ger 77 träffar

myrwad
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Reino Havbrandt: elevadministrationssystem
5 hrs
  -> Tack Reino!

12 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -2
studieförvaltningssystem


Explanation:
t.ex. Oodi-studieförvaltningssystemet som registrerar de studerandes personuppgifter vid Helsingfors Uni.

--------------------------------------------------
Note added at 11 hrs (2008-04-29 01:11:18 GMT)
--------------------------------------------------

Ber om ursäkt för mitt stupida svar. Skall sluta härja på KudoZ som ett par medlemmar uttryckligen önskat. Mvh LSK


    www.avoin.helsinki.fi/svenska/Registreringsblankett.pdf -
    https://www.amk.fi/bin/get/id/5e0A5hLx5 - 360k
xxxLilian S-K
Finland
Works in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tack Lilli. Ditt förslag var bra, men jag märkte att studieadministrationssystem är vanligare. Jag tycker att man inte behöver översätta ordgrant i det här fallet.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  nilber: dethär blir ju opintohallintajärjestelmä? System för studerandeförvaltning eller -administration
21 mins

disagree  Reino Havbrandt: fel http://blogg.havbrandt.se/
5 hrs