KudoZ home » Finnish to Swedish » Electronics / Elect Eng

Kulkualue

Swedish translation: accessområde


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Finnish term or phrase:Kulkualue
Swedish translation:accessområde
Entered by: Li Redenaa

07:30 Feb 15, 2009
Finnish to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Electronics / Elect Eng / elektroniskt låssystem
Finnish term or phrase: Kulkualue
Avaimeen ohjelmoidaan kulkualueet.
Kulkualueet voidan rajata ulkoisella kytkimellä.

Det är fråga om ett elektromekaniskt låssystem med nycklar. Hur översätter jag "kulkualue" kortfattat? Funderar på passer-/passageområde men det känns inte riktigt rätt.
Li Redenaa
Sweden
tillträdeszon
Explanation:
Du kan eventuellt skriva om, men "tillträdeszon" borde funka i sammanhanget.

--------------------------------------------------
Note added at 38 mins (2009-02-15 08:09:20 GMT)
--------------------------------------------------

Möjligen hittar du fler alternativ om du googlar "tillträdeskontroll".
Selected response from:

Kristina Thorne
France
Grading comment
Tack!

Du har varit till stor hjälp. Jag fick lite kött på benen. Talade ändå med en låssmed och fick proffstermen som är "Accessområde".
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4gångvägmyrwad
2 +1tillträdeszonKristina Thorne


Discussion entries: 5





  

Answers


22 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
gångväg


Explanation:
Enkelt och allmängiltigt (används på XXX, svenskt stålverk)

myrwad
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 75

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Reino Havbrandt: men inte i detta sammanhang väl?
8 hrs
  -> Varför inte? Gångvägar passerar ju genom dörrar, grindar o d med lås som i detta fall ingår i det aktuella låssystemet. Rimligtvis borde väl *tillträde* kallas *pääsy-* på finska? Då låter ju någonting med *passage-* eller *passer-* bättre!

34 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +1
tillträdeszon


Explanation:
Du kan eventuellt skriva om, men "tillträdeszon" borde funka i sammanhanget.

--------------------------------------------------
Note added at 38 mins (2009-02-15 08:09:20 GMT)
--------------------------------------------------

Möjligen hittar du fler alternativ om du googlar "tillträdeskontroll".

Example sentence(s):
  • Begränsning av tillträdeszon är möjlig med extern (knapp, koppling, brytare... beror på vad det är)

    Reference: http://spearhead.contex.se/projects/AS/upload/info/files/Nr_...
Kristina Thorne
France
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 7
Grading comment
Tack!

Du har varit till stor hjälp. Jag fick lite kött på benen. Talade ändå med en låssmed och fick proffstermen som är "Accessområde".

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Reino Havbrandt: tillträdesområde
8 hrs
  -> Tack ska du ha!