KudoZ home » Finnish to Swedish » Law (general)

direktio-oikeus

Swedish translation: arbetsledningsrätt


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Finnish term or phrase:direktio-oikeus
Swedish translation:arbetsledningsrätt
Entered by: Lena Björkqvist

06:50 Oct 29, 2007
Finnish to Swedish translations [PRO]
Law/Patents - Law (general)
Finnish term or phrase: direktio-oikeus
Suomeksi sanotaan, että työnantajalla on direktio-oikeus. Tarkoittaa suurin piirtein, että hänellä on oikeus johtaa ja valvoa työntekoa. Onko ruotsinkielistä termiä olemassa?
Lena Björkqvist
Finland
arbetsledningsrätt
Explanation:
§ 32 i arbetsgivareföreningens stadga:
att arbetsgivaren äger rätt att fritt leda och fördela arbetet, fritt antaga och avskeda arbetare.
Även denna arbetsledningsrätt har av Arbetsdomstolen upphöjts till gällande rättsnorm på arbetsrättens område.
Selected response from:

Reino Havbrandt
Sweden
Grading comment
Tack så jättemycket! Du har rätt.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5arbetsledningsrättReino Havbrandt
3 -1direktivrättKjelle


  

Answers


21 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
direktivrätt


Explanation:
? ,
uttrycker rätt att styra och ställa över andras arbete (googla)

Kjelle
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 6

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Reino Havbrandt: detta är en annan term, som används främst inom kommunal förvaltning
1 day1 hr

1 day1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
arbetsledningsrätt


Explanation:
§ 32 i arbetsgivareföreningens stadga:
att arbetsgivaren äger rätt att fritt leda och fördela arbetet, fritt antaga och avskeda arbetare.
Även denna arbetsledningsrätt har av Arbetsdomstolen upphöjts till gällande rättsnorm på arbetsrättens område.



    Reference: http://fackjuridik.com/kronika/32-etthinder.html
    Reference: http://www.kurt.nu/debattart/Orattvis_arbetsratt_graf.htm
Reino Havbrandt
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tack så jättemycket! Du har rätt.