KudoZ home » Finnish to Swedish » Medical: Health Care

standardisuoraa

Swedish translation: standardlinje


23:29 Sep 6, 2008
Finnish to Swedish translations [PRO]
Medical - Medical: Health Care
Finnish term or phrase: standardisuoraa
Suhteen avulla laskettiin levodopan ja 3-OMD:n pitoisuudet standardisuoraa käyttäen kontrolliryhmän ja COMT-estäjää saaneiden rottien seerumista.

Återigen från samma patent. Är det kanhända ett skrivfel, och i så fall vad borde det ha stått istället.
Yngve Roennike
Swedish translation:standardlinje
Explanation:
Hittade åtminstone ett par belägg på att termen används i liknande sammanhang.
En kurva är som bofinken: Den kan se ut hu f-n som helst.
Ett annat alternativ är "standardiserad linjär funktion" om man vill ha en lite nördigare matteterm.
Selected response from:

Reino Havbrandt
Sweden
Grading comment
Valde faktiskt detta svar, fast det ju inte nödvändigtvis betyder att de andra var fel.
Et val måste ju göras "no matter what" enligt spelreglerna på Proz-banan.
Keep your hat on!
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1standardkurvamyrwad
4kalibreringskurvaKjelle
3standardlinjeReino Havbrandt


Discussion entries: 2





  

Answers


7 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
standardkurva


Explanation:
"suora" anger att kurvan är en rät linje. Jag har inte lyckats hitta någon motsvarande "standard-rät-linje" i svenskan.


    www.harnosand.se/download/ 18.41c97710027eecf5380003164/spektrofotometri.rtf
myrwad
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 16
Notes to answerer
Asker: Jag har dessutom lagt till en lingvistisk aspekt till min fråga. Kan ni ta ställning till detta denna morgonkvist är jag ytterst tacksam! Hoppsam, det är väl redan eftermiddag i Sv.

Asker: Klicka på fältet View Discussion för att se den. (Alla dessa rutor på Proz, blir lite rörigt, tycker jag!)


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxLilian S-K: instämmer-enda alternativet
42 mins

12 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
standardlinje


Explanation:
Hittade åtminstone ett par belägg på att termen används i liknande sammanhang.
En kurva är som bofinken: Den kan se ut hu f-n som helst.
Ett annat alternativ är "standardiserad linjär funktion" om man vill ha en lite nördigare matteterm.

Example sentence(s):
  • Resultaten av analysen visade att proteinernas (myosin och aktin) standardlinjer ej är

    Reference: http://64.233.183.104/search?q=cache:uSjenDlB-CQJ:www.diva-p...
    Reference: http://www.tmb.lth.se/molcel2003/lab4.pdf
Reino Havbrandt
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 11
Grading comment
Valde faktiskt detta svar, fast det ju inte nödvändigtvis betyder att de andra var fel.
Et val måste ju göras "no matter what" enligt spelreglerna på Proz-banan.
Keep your hat on!
Notes to answerer
Asker: Tackar. Det verkar problematisk att komma in på Proz via Mozilla Firefox i dag, så jag anländer där via Opera-browsern.


1 day8 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
kalibreringskurva


Explanation:

upptas ju genom användning av standard(ösningar), och , förhoppningsvis, erhålls en kurva=linje som beskriver förhållandet mellan analaytisk respons och koncentration

--------------------------------------------------
Note added at 1 day13 hrs (2008-09-08 13:00:30 GMT)
--------------------------------------------------

"suhde" här tolkar jag som kalibreringskoefficienten d.v.s. konstanten som beskriver det lineära förhållander mellan analytisk respons (y) och (kända) koncentrationer (x) , Y = funktion av X,

d.v.s en analytisk respons kan direkt omräknas till motsvarande koncentration om man vet förhallander mellan respons och concentration som en kvot ("suhde")



--------------------------------------------------
Note added at 1 day15 hrs (2008-09-08 14:39:33 GMT)
--------------------------------------------------

är finska versionen en översättning från...?
pitoisuus i stället för määrä, måhända...
här är det fråga om standardaddition till den egentliga provlösningen ( i motsatts till yttre standard), man är alltså rädd för matriseffekter. Men finska språket verkar dock ge mycket att önska ..

Kjelle
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4
Notes to answerer
Asker: Tackar, jag har benat ut meningen grammatiskt, men förstår den fortfarande inte i dens innebörd.

Asker: Du, jag bifogar föregående mening, så du får en bättre bild: Tutkittavien yhdisteiden määrä saatiin vertaamalla piikkien pituutta sisäisen standardin pituuteen.