KudoZ home » Finnish to Swedish » Medical: Pharmaceuticals

Pakkausseloste (PL)

Swedish translation: Bipacksedel (PIL)


13:04 Apr 7, 2008
Finnish to Swedish translations [Non-PRO]
Medical - Medical: Pharmaceuticals
Finnish term or phrase: Pakkausseloste (PL)
Bipacksedel, men vad står PL för? Det enda jag kan komma på är flaska (förkortning av pullo) men jag är inte säker. Läkemedlet framgår inte heller av texten.
Heidi Sandberg
Swedish translation:Bipacksedel (PIL)
Explanation:
Bipacksedeln (medicinskt fackspråk PIL, Patient Information Leaflet) granskas av Läkemedelsverket innan läkemedlet godkänns och får marknadsföras. Om det står med små bokstäver kan det förstås betyda flaska, fl. Detta är endast en gissning, det är omöjligt att veta vad det gäller utan ett sammanhang. Lämna bort förkortningen om du är osäker. Jag tror emellertid att den finska texten har tappat bort det mellersta i:et.
Selected response from:

Pauhu Translations
Finland
Grading comment
Så var det, kunden hade helt enkelt tappat bort i:et ... Tack!
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2Bipacksedel (PIL)
Pauhu Translations
3PACKAGE LEAFLETKjelle


  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
PACKAGE LEAFLET


Explanation:
d.v.s från engelskan, min spontana...

Kjelle
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Yngve Roennike: package insert
3 days11 hrs

16 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
Bipacksedel (PIL)


Explanation:
Bipacksedeln (medicinskt fackspråk PIL, Patient Information Leaflet) granskas av Läkemedelsverket innan läkemedlet godkänns och får marknadsföras. Om det står med små bokstäver kan det förstås betyda flaska, fl. Detta är endast en gissning, det är omöjligt att veta vad det gäller utan ett sammanhang. Lämna bort förkortningen om du är osäker. Jag tror emellertid att den finska texten har tappat bort det mellersta i:et.


    Reference: http://sv.wikipedia.org/wiki/Bipacksedel
Pauhu Translations
Finland
Works in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Så var det, kunden hade helt enkelt tappat bort i:et ... Tack!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Yngve Roennike
3 days11 hrs

agree  xxxLilian S-K: Fullständigt rätt!
3 days12 hrs