KudoZ home » French to Dutch » Bus/Financial

image d'Epinal

Dutch translation: Images d'Epinal


15:41 Mar 20, 2002
French to Dutch translations [Non-PRO]
Bus/Financial
French term or phrase: image d'Epinal
Loin de nous aujourd'hui l'image d'Epinal, rétrograde et blessante, qui consistait à réduire la fonction de secrétaire de direction à celle d'une seconde épouse ou d'une gestionnaire de la vie privée du patron.

Hoe zou je image d'Epinal best in het Nederlands vertalen?

Met veel dank
Benedicte Annys
Dutch translation:Images d'Epinal
Explanation:
Epinal staat bekend om zijn Images d'Epinal, gemaakt in de eeuwenoude Imagerie d'Epinal. Het zijn oude volksprenten.
Nog een site:
http://users.pandora.be/Sven.Baert/keith/stripverhaal/stripv...

--------------------------------------------------
Note added at 2002-03-20 16:02:56 (GMT)
--------------------------------------------------

Nog even over nagedacht: het is natuurlijk een exclusief Franse woordspeling, die we misschien beter gewoon weglaten: de stoffige/kleinburgerlijke/ouderwetse en kwetsende opvatting waarbij de secretaresse niet meer was dan ... (nog niet helemaal goed, maar misschien beter dan niets)
Selected response from:

Karel Theys
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1een simplistische voorstelling (van zaken); een clichéclara van der zanden
4volksprent afkomstig van (de stad) Epinal
Anneken
4Ver achter ons ligt de (oude) Epinal-afbeelding
Evert DELOOF-SYS
4Images d'EpinalKarel Theys


  

Answers


12 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Images d'Epinal


Explanation:
Epinal staat bekend om zijn Images d'Epinal, gemaakt in de eeuwenoude Imagerie d'Epinal. Het zijn oude volksprenten.
Nog een site:
http://users.pandora.be/Sven.Baert/keith/stripverhaal/stripv...

--------------------------------------------------
Note added at 2002-03-20 16:02:56 (GMT)
--------------------------------------------------

Nog even over nagedacht: het is natuurlijk een exclusief Franse woordspeling, die we misschien beter gewoon weglaten: de stoffige/kleinburgerlijke/ouderwetse en kwetsende opvatting waarbij de secretaresse niet meer was dan ... (nog niet helemaal goed, maar misschien beter dan niets)


    Reference: http://www.imagerie-epinal.com/
    Reference: http://home.planet.nl/~staten/beeld1.htm
Karel Theys
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 121

19 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Ver achter ons ligt de (oude) Epinal-afbeelding


Explanation:
Karel Theys heeft uiteraard gelijk, maar je doet er misschien goed aan er toch een vertaling aan te geven en in een voetnoot de uitleg te geven.

... zijn de IMAGES D'EPINAL uit Frankrijk en ... als de start van het Nederlands beeldverhaal ... eigenlijk
voor zichzelf. Het bevat namelijk de woorden 'beeld en verhaal ...

home.planet.nl/~staten/beeld1.htm

... Imagerie d'Epinal. In de plaats Epinal aan de Moezel hebben vijf inwoners ... een museum
dat een goed beeld geeft van het leven van Jeanne d'Arc. Helaas ...

test.telegraaf.nl/krant/enverder/venster/reizen/reis.Frankrijk/
reis.000527plainfaing.html


HTH

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in pair: 917

21 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
volksprent afkomstig van (de stad) Epinal


Explanation:
Hallo Lucky,

Uit de Petit Larousse

Epinal:
ch.-l. du dép Vosges; sur la Moselle, à 372 km de Paris; 39 480 hab (Spinaliens). .... - Centre d'imagerie populaire à partir de la fin du XVIIIe S.

Van Dale:
imagerie populaire: volksprenten

Hoe je dit best in de zin inlast, hangt af van de rest van de tekst.

Hopelijk heb je er wat aan!
Succes!

Anneken


    Petit Larousse
    Van Dale F-N
Anneken
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 29

48 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
een simplistische voorstelling (van zaken); een cliché


Explanation:
in het moderne Frans is 'une image d'Epinal' is een tradionele en simplistische beschrijving van een gebeurtenis, een cliché, een alledaagsheid


    www.google.com geeft op diverse deze uitleg
clara van der zanden
Netherlands

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Linda Ferwerda
7 mins