KudoZ home » French to Dutch » Cooking / Culinary

sauce blanquette

Dutch translation: roux met tuinkruiden


14:35 Oct 31, 2007
French to Dutch translations [PRO]
Cooking / Culinary
French term or phrase: sauce blanquette
Een blanquette is "een ragout op basis van gekookt wit vlees (kalfsvlees, lamsvlees, gevogelte) in een saus van roux, room en eigeel".
Is een "sauce blanquette" dan de bijhorende saus (eventueel te vertalen door "blanquettesaus"?), of heeft het daar niets mee te maken?
dpieters
Dutch translation:roux met tuinkruiden
Explanation:
Volgens het SVH Vakwoordenboek bestaat er geen sauce blanquette. Maar: zie de links. Dat lijkt mij een roux met tuinkruiden.
Selected response from:

Elène Klaren
Grading comment
bedankt
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2roux met tuinkruidenElène Klaren
5 -1blanke kalfsragout saus
Catherine CHAUVIN
3blanke/witte sausMSchumm
3blanquettesaus
Tea Fledderus


  

Answers


8 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
blanquettesaus


Explanation:
het is de saus die gemaakt wordt van de bouillon die ontstaat bij het maken van de blanquette

Tea Fledderus
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch

13 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
roux met tuinkruiden


Explanation:
Volgens het SVH Vakwoordenboek bestaat er geen sauce blanquette. Maar: zie de links. Dat lijkt mij een roux met tuinkruiden.


    Reference: http://www.maison-facile.com/031article_rubrique.asp?num=235...
    Reference: http://doudette78.cuisineblog.fr/1045/Sauce-Blanquette/
Elène Klaren
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 11
Grading comment
bedankt

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  hirselina: Inderdaad daar gelijkt het nog het meest op http://doudette78.cuisineblog.fr/r234/Les-sauces/
2 hrs
  -> Dank je Hirselina !

agree  Jan Willem van Dormolen: Zo lees ik de recepten ook.
17 hrs
  -> Dank je Jan Willem!

15 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -1
blanke kalfsragout saus


Explanation:
Kalf, kip of hen, en soms lam.
Je kunt ook de uidrukking 'blanquettesaus' gebruiken.

Catherine CHAUVIN
France
Native speaker of: Native in FrenchFrench

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  hirselina: inhetNederlandswordendingensomsaanelkaargeschreven. Nous avons bien lu: "kalfsragout" = "blanquette de veau" et il ne s'agit pas simplement de veau. Si l'orthographe NL vous coupe l'appétit, pourquoi répondre à des questions culinaires?
2 hrs
  -> Je n'ai jamais vu dans un livre de cuisine nl que tous les mots étaient attachés. Je sais préparer la blanquette, à la méthode française. Et si c'était proposé dans un menu nl, avec des mots attachés, je n'aurais pas envie de manger dans ce restaurant.

disagree  Jan Willem van Dormolen: eensmethirselina voor wat schrijfwijze betreft. Maar bovendien heeft Sauce Blanquette niks met kalfjes te maken. Zie de antwoorden van Elène en Maarten.
17 hrs
  -> Il faut lire l'explication sous la phrase proposée. Il ne s'agit pas simplement de veau.

21 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
blanke/witte saus


Explanation:
Op internet staat deze "waarschuwing" bij een recept voor "sauce blanquette". Het is dus geen saus van blanquette de veau, maar een blanquettesaus. Ergens anders vond ik trouwens ook een recept voor saus met Blanquette (wijn)... Ligt er dus maar aan in welke context je sauce blanquette moet vertalen.

• Attention : Cette sauce ressemble à la Sauce à la crème, mais la crème est ici remplacée par de l'eau.
• Il ne s'agit pas d'une sauce de blanquette (voir la recette de blanquette de veau), mais de la sauce blanquette.

--------------------------------------------------
Note added at 23 mins (2007-10-31 14:58:22 GMT)
--------------------------------------------------

Oh ja, blanquettesaus bestaat volgens mij niet in het Nederlands.


    Reference: http://www.cooking2000.com/fr/sauce/fsblanq.htm
    Reference: http://www.xquis.com/recipes/_nl/zalm_met_groene_kruiden_en_...
MSchumm
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Jan Willem van Dormolen: Je referenties en redenering zijn prima, maar in alle recepten kom ik de tuinkruiden tegen, en daarmee is het geen witte saus meer.
17 hrs