KudoZ home » French to Dutch » Electronics / Elect Eng

tresse de porte

Dutch translation: draagkabelmantel


13:53 Feb 16, 2009
French to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Electronics / Elect Eng
French term or phrase: tresse de porte
Serrage de la tresse de masse extérieure reliée à la coque du navire et de la tresse de porte.

Wat is dit?
kalkje
Dutch translation:draagkabelmantel
Explanation:
tresse betekent volgens Van Dale ook kabelvoering, (kabel)mantel; afhankelijk van waar het nu precies over gaat kan 'de porte' te maken hebben met het 'dragen', 'steunen' van de kabel.
Selected response from:

Patricia Tonnaer
France
Grading comment
Dit antwoord kwam het meest in de buurt. Leuk weer eens van je te "horen"!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4draagkabelmantel
Patricia Tonnaer
2schurftplatting
solejnicz


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
schurftplatting


Explanation:
Lastig. "Tresse" is in ieder geval platting ofwel vervlochten scheepstouw, maar wat "de porte" hier dan betekent is onduidelijk.
Schurftplatting werd vroeger aan de masten en volgens mij ook aan de romp vastgemaakt om slijtage van de zeilen tegen te gaan. Misschien had de schipdeur daar ook wel iets mee te maken.
Ik vind geen specifiekere informatie dan de hieronder gegeven en nog een aantal andere sites.




    Reference: http://www.debinnenvaart.nl/binnenvaarttaal/index.html
    Reference: http://www.rondjezeilen.com/2008/Kaap%20Verden/Kaap%20Verden...
solejnicz
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in FrenchFrench, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 12

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Marianne Knijff: maar gaat het wel om een letterlijke 'navire' of is het toch iets electronisch? Ik dacht dat laatste!
15 mins

19 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
draagkabelmantel


Explanation:
tresse betekent volgens Van Dale ook kabelvoering, (kabel)mantel; afhankelijk van waar het nu precies over gaat kan 'de porte' te maken hebben met het 'dragen', 'steunen' van de kabel.

Example sentence(s):
  • Aanspannen van de geaarde buitenmantel die met de romp van het schip en de draagkabelmantel is verbonden.
Patricia Tonnaer
France
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Dit antwoord kwam het meest in de buurt. Leuk weer eens van je te "horen"!