KudoZ home » French to Dutch » Finance (general)

univers (des fonds)

Dutch translation: universum (van de fondsen)


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
French term or phrase:univers (des fonds)
Dutch translation:universum (van de fondsen)
Entered by: Bart B. Van Bockstaele

13:53 Jun 11, 2002
French to Dutch translations [PRO]
Bus/Financial - Finance (general)
French term or phrase: univers (des fonds)
Par rapport à l’univers des fonds XXX, ce fonds est certes légèrement plus volatil que la moyenne (les fonds investissant dans le secteur des médias, ce qui n’est pas le cas du fonds de l’UBS, ont une volatilité inférieure) mais affiche une rentabilité en ligne avec les meilleurs fonds de l’univers (des fonds).
Nienke
Germany
universum (van de fondsen)
Explanation:
Universum wordt hier gebruikt in de betekenis van 'verzameling', 'reeks'.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-06-11 14:19:16 (GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Altijd welkom!
Selected response from:

Bart B. Van Bockstaele
Canada
Grading comment
Bedankt!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4In vergelijk met de andere (of 'het totaalpakket van (XXX-)) fondsen
Evert DELOOF-SYS
4universum (van de fondsen)
Bart B. Van Bockstaele


  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
universum (van de fondsen)


Explanation:
Universum wordt hier gebruikt in de betekenis van 'verzameling', 'reeks'.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-06-11 14:19:16 (GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Altijd welkom!


    Reference: http://www.volkskrant.nl/nieuws/economie/993038464754.html
    Reference: http://www.snsbank.nl/content.asp?ContentID=693
Bart B. Van Bockstaele
Canada
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Bedankt!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Evert DELOOF-SYS: universum vind ik hier 'over the top', vooral omdat er nog XXX bijstaat
19 mins
  -> Het moet er echt staan, anders zullen ze niet gelukkig zijn. Wat ik er persoonlijk over denk is niet voor publicatie vatbaar ^_^.

6 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
In vergelijk met de andere (of 'het totaalpakket van (XXX-)) fondsen


Explanation:
In vergelijking met de andere XXX-fondsen is dit fonds inderdaad iets meer volatiel dan...

Bijna schreef ik hier: 'typisch Frans' :)

'l'univers de' hoeft hier eigenlijk niet te worden vertaald. Er wordt enkel verwezen naar de andere XXX-fondsen of naar het 'totaalpakket aan fondsen van XXX'.

Bv.:
... Mijn favorieten zijn: 1. OpenTV Door de dubbele notering in dollars
aan de Nasdaq en Euronext een erg volatiel fonds. Marktleider ...
www.iex.nl/columns/columns_artikel.asp?colid=5302

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in category: 36

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Bart B. Van Bockstaele: Univers komt uit het Engels van de beleggingswereld. Het is een vakterm die in het Frans is overgenomen.
2 mins
  -> Dit betekent nog niet dat het daarom zo expliciet moet vertaald worden. De Fransen hebben het inderdaad letterlijk overgenomen uit het Engels. En wij moeten dit dus ook maar doen, blijkbaar.