KudoZ home » French to Dutch » General / Conversation / Greetings / Letters

des sundaes

Dutch translation: sundea ijs


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
French term or phrase:des sundaes
Dutch translation:sundea ijs
Entered by: Els Peleman

11:36 Feb 17, 2007
French to Dutch translations [Non-PRO]
General / Conversation / Greetings / Letters / salon de glaces
French term or phrase: des sundaes
des sundaes, des coupes festival ou les créations à emporter.

(d'ailleurs, il doit être "festivalES")
Els Peleman
Belgium
sundea ijs
Explanation:
Google geeft 1080 hits voor sundae ijs en ook Macdonalds noemt het zo. GEzien de enorme populariteit van de Mac in Nederland denk ik dat het veilig is om sundae te laten staan. Je ziet het met en zonder hoofdletter.
Selected response from:

ilse van haneghem
Netherlands
Grading comment
Bedankt allemaal, ik kende het niet, maar begin zo stilaan een ijskenner te worden :)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5softijsjes
Jessica Mulder
4 +1sorbet
Jan Willem van Dormolen
4Sundaes bestaan uit een of meer soorten ijs ,geserveerd op een langwerpig schaaltje met een warme of
Tea Fledderus
4ijs, of ijsjesxxxNMR
3sundea ijsilse van haneghem


Discussion entries: 1





  

Answers


34 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
sundea ijs


Explanation:
Google geeft 1080 hits voor sundae ijs en ook Macdonalds noemt het zo. GEzien de enorme populariteit van de Mac in Nederland denk ik dat het veilig is om sundae te laten staan. Je ziet het met en zonder hoofdletter.

ilse van haneghem
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
Grading comment
Bedankt allemaal, ik kende het niet, maar begin zo stilaan een ijskenner te worden :)

37 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Sundaes bestaan uit een of meer soorten ijs ,geserveerd op een langwerpig schaaltje met een warme of


Explanation:
zie google

Tea Fledderus
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 16

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
sorbet


Explanation:
Vroeger heette dit gerecht (ijs met vruchtensaus en evt. ook verse vruchten) een sorbet. Onder invloed van het Amerikaanse cultuurimperialisme gaan steeds meer ijszaken dit 'sundae' noemen, terwijl het woord 'sorbet' meer en meer gebruikt wordt voor ijs dat alleen van vruchten en suiker (en niet van melk of room) is gemaakt.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2007-02-17 12:53:10 GMT)
--------------------------------------------------

zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Sundae voor uitleg en plaatjes.

Jan Willem van Dormolen
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  ilse van haneghem: Inderdaad, in mijn kindertijd (lang geleden) was een sorbet een ijsje met een sausje. Tegenwoordig wordt zoiets onder Amerikaanse invloed vaak een sundae genoemd en denk ik bij een sorbet vooral aan heerlijk fris ijs gemaakt uit vruchten(sap) en suiker.
2 hrs
  -> Dank je wel, Ilse

5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
ijs, of ijsjes


Explanation:
ik denk niet dat het hier een onderscheid is tussen waterijs (sorbet) en roomijs (glace), zoals men dat immers in Frankrijk doet, maar dat het een beschrijving is van het assortiment: ijs (in bekers of hoorns), feestelijke coupes en speciale creaties (op bestelling voor een bepaalde gelegenheid, bijvoorbeeld). Ik zou kijken of het merk dit ijs noemt of sundaes (zoals bij McDonald)

xxxNMR
France
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8

3 days2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
softijsjes


Explanation:
volgens mij zeggen wij geen saundaeijs, maar gewoon softijs! Dat begrijpt iedereen, zelfs de oudere generatie. En sundaeijs is nl softijs.

Jessica Mulder
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch