KudoZ home » French to Dutch » General / Conversation / Greetings / Letters

un furet

Dutch translation: ontstoppingsveer


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
French term or phrase:un furet
Dutch translation:ontstoppingsveer
Entered by: Els Immegeers

07:00 Oct 21, 2007
French to Dutch translations [PRO]
General / Conversation / Greetings / Letters
French term or phrase: un furet
1. Canalisations bouchées: Enlever le maximum d’eau restant. Verser ½ tasse dans la canalisation. Laisser agir 10 minutes. Si nécessaire utiliser un « furet » ou ajouter du xxx (solution)
2. Canalisation partiellement bouchées: Verser xxx (solution) et laisser agir 5 minutes
3. Traitement des toilettes : Enlever le maximum d’eau restant. Verser 3/4 tasse dans la canalisation. Laisser agir 10 minutes, puis action la chasse d’eau. Si nécessaire utiliser un « furet ». xxx (solution)n’endommagera pas la tuyauterie, la porcelaine, les joints en caoutchoucs ou la fosse septique lorsqu’il est utilisé selon nos recommandations.

Dit is een foto van "un furet"
http://www.maison-facile.com/033article_rubrique.asp?num=104...
Els Immegeers
Belgium
ontstoppingsveer
Explanation:
Zo noemt Van Dale het.

Veerkrachtige staaf waarmee men verstopte leidingen kan doorsteken.

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2007-10-21 09:04:25 GMT)
--------------------------------------------------

Veronique heeft ook een VD, merk ik nu :-)
Selected response from:

Erik Boers
Belgium
Grading comment
Bedankt, ik heb voor deze neutralere oplossing geopteerd.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1ontstoppingsveerErik Boers
3 +1rioolratjozef-jan markey
4ontstoppingsveer
Ide Verhelst
3spiraalveer
leo van bragt


  

Answers


39 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
rioolrat


Explanation:
dit is de meest gebruikelijke benaming.
Het is een werktuig om afvoerleidingen op mechanische manier te ontstoppen.


    Reference: http://cgi.befr.ebay.be/RIOOL-ONTSTOPPER-AFVOER-RIOOLRAT-5-M...
jozef-jan markey
France
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Veronique Vandendriessche: Of ontstoppingsveer... Mvg
1 hr

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
spiraalveer


Explanation:
In België noemen wij dat inderdaad een rioolrat, maar ik vraag me af of het in Nederland ook een gangbare term is. De meeste hits op Google zijn toch uit België...
Als men in Nederland bij een rioolrat automatisch aan het beestje denkt, kun je misschien ook "spiraalveer" gebruiken? Zo wordt dat ding ook wel genoemd, en het is misschien iets neutraler...


    Reference: http://www.orga.be/content/orga/site/5786?cat=SANITAIR&scat=...
    Reference: http://www.brico.be/wabs/nl/bricofiches/1892/sanitair/-water...
leo van bragt
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
ontstoppingsveer


Explanation:
Zo noemt Van Dale het.

Veerkrachtige staaf waarmee men verstopte leidingen kan doorsteken.

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2007-10-21 09:04:25 GMT)
--------------------------------------------------

Veronique heeft ook een VD, merk ik nu :-)

Erik Boers
Belgium
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8
Grading comment
Bedankt, ik heb voor deze neutralere oplossing geopteerd.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Roel Verschueren
1 hr
  -> Bedankt, Roel.

neutral  jozef-jan markey: ik "disagree" nooit, ik moet er wel op wijzen dat een ontstoppinsveer en een rioolrat niet hetzelfde gereedschap is !
21 hrs

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
ontstoppingsveer


Explanation:
Is blijkbaar de term die in Nederland gebruikt wordt (1150 van de 1250 hits komen van Nederlandse sites).
Zover ik weet, kan je op het eind van zo'n ontstoppingsveer wel een spiraalveertje (een puntig veertje dat konisch uitloopt)monteren dat zich dan in de smurrie boort om die zo los te maken.

--------------------------------------------------
Note added at 2 uren (2007-10-21 09:15:18 GMT)
--------------------------------------------------

Ik had het antwoord van Erik niet gezien (andermaal).


    Reference: http://www.onlinebouwmarkt.nl/winkel/view_product.php?produc...
Ide Verhelst
Belgium
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 16