KudoZ home » French to Dutch » Government / Politics

différence discordante

Dutch translation: een verschil dat zich afzet tegen het systeem


09:05 Apr 9, 2007
French to Dutch translations [PRO]
Government / Politics / populisme
French term or phrase: différence discordante
Context: opkomst populisme bij Franse pres.verkiezingen:"C'est une stratégie populiste d'invention d'une différence discordante par rapport au système." En: Le truc dont je parlais, la différence discordante, c'est quand il a frisé la théorie du complot..."
ilse van haneghem
Netherlands
Dutch translation:een verschil dat zich afzet tegen het systeem
Explanation:
Want in feite gaat het bij de "discordante" dan om het feit dat de kandidaten in kwestie zich willen AFZETTEN tegen het systeem: niet zozeer tegenstrijdigheid als wel verzet dus, en in deze context zou ik dan kiezen voor "zich afzetten tegen", zeker gezien de toelichting over de complottheorie.
Selected response from:

Pasteur
Grading comment
Bedankt, ook Adela en JB!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4een verschil dat niet in overeenstemming is met
Adela Van Gils
4een verschil dat zich afzet tegen het systeem
Pasteur
3een met het systeem strijdig verschil
Olli Leroy


Discussion entries: 2





  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
différence discordante par rapport au système
een met het systeem strijdig verschil


Explanation:
.

Olli Leroy
Other
Works in field
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in DutchDutch

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
een verschil dat zich afzet tegen het systeem


Explanation:
Want in feite gaat het bij de "discordante" dan om het feit dat de kandidaten in kwestie zich willen AFZETTEN tegen het systeem: niet zozeer tegenstrijdigheid als wel verzet dus, en in deze context zou ik dan kiezen voor "zich afzetten tegen", zeker gezien de toelichting over de complottheorie.

Pasteur
Specializes in field
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Bedankt, ook Adela en JB!

16 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
een verschil dat niet in overeenstemming is met


Explanation:
dat niet strookt met - niet past bij

dat in strijd is met - misschien wat sterk

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2007-04-09 11:01:09 GMT)
--------------------------------------------------

die afwijkt van



Adela Van Gils
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish