KudoZ home » French to Dutch » Idioms / Maxims / Sayings

l’âge de raison

Dutch translation: leeftijd des onderscheids


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
French term or phrase:l’âge de raison
Dutch translation:leeftijd des onderscheids
Entered by: Joris Bogaert

10:54 Aug 31, 2006
French to Dutch translations [PRO]
Art/Literary - Idioms / Maxims / Sayings / Sprookje
French term or phrase: l’âge de raison
Elle a près de 1000 ans, l’âge de raison ! (betreffende een prinses)

---) Ik weet wat bedoeld wordt, maar het moet kindertaal blijven, "de leeftijd van de rede/ratio" klinkt me niet goed in de oren... iemand een voorstel?

Iets met 'gezond verstand' of zo??
Joris Bogaert
Italy
leeftijd des onderscheids
Explanation:
Want zo heette dat vroeger ook al. Kindertaal of niet... is een ander debat. "Grote meid" lijkt mij kleutertaal, "al bijna groot" lijkt me dan beter (maar ja, voor iemand van 1000?).
Selected response from:

Pasteur
Grading comment
Het is inderdaad voor kinderen bestemd, niet voor peuters. Dit is prima! Van harte bedankt iedereen!!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2nu een grote meid ?Paula Franken-Arkesteijn
4bij de groten horen
MOTS
4leeftijd des onderscheids
Pasteur
4jaren van verstand
Katrien De Clercq
4jaren des onderscheids
Jan Willem van Dormolen
3oud en wijs
Gerard de Noord


  

Answers


8 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
jaren des onderscheids


Explanation:
Dat is de vaste uitdrukking.

Jan Willem van Dormolen
Netherlands
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 12

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Leo te Braake | dutCHem: helemaal gelijk, maar geen kindertaal
30 mins
  -> O pardon, ik had niet goed gekeken. Inderdaad niet het goede register.

9 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
nu een grote meid ?


Explanation:
of al een grote meid ?

Paula Franken-Arkesteijn
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Leo te Braake | dutCHem: geweldig...
28 mins

agree  Elène Klaren: ... dàt is een grote meid (geworden)!
4 hrs

21 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
jaren van verstand


Explanation:
In België wordt ook wel gesproken van de "jaren van verstand". Maar of we dit mogen veralgemenen ?

Katrien De Clercq
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Leo te Braake | dutCHem: kan niet beoordelen of belgische kinfderen dat zouden kunnen zeggen
18 mins

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
oud en wijs


Explanation:
Maar misschien is ze wel jong gebleven...

Gerard de Noord
France
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 11

4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
leeftijd des onderscheids


Explanation:
Want zo heette dat vroeger ook al. Kindertaal of niet... is een ander debat. "Grote meid" lijkt mij kleutertaal, "al bijna groot" lijkt me dan beter (maar ja, voor iemand van 1000?).

Pasteur
Works in field
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 8
Grading comment
Het is inderdaad voor kinderen bestemd, niet voor peuters. Dit is prima! Van harte bedankt iedereen!!

1 day3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
bij de groten horen


Explanation:
Ze is al bijna 1000, hoort al bijna bij de groten. Kan toch voor kinderen?

MOTS
France
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FrenchFrench
PRO pts in category: 4