KudoZ home » French to Dutch » Idioms / Maxims / Sayings

ces souvenirs qui font vibrer notre mémoire

Dutch translation: zie onder


16:42 Jun 26, 2007
French to Dutch translations [PRO]
Idioms / Maxims / Sayings
French term or phrase: ces souvenirs qui font vibrer notre mémoire
une bonne raison de faire rejaillir tous ces souvenirs qui font vibrer notre mémoire.
isabelle lemahieu
Spain
Dutch translation:zie onder
Explanation:
een goede reden om al die sprankelende herinneringen te laten opborrelen...

is misschien een beetje te veel van het goede, maar in het Frans is het ook nogal gezwollen
Selected response from:

Gerda Rijsselaere
Belgium
Grading comment
Gerda. opborrelen lijkt me wel leuk. Om de zin nog ietsje natuurlijk te houden, heb ik er van gemaakt: ...om mooie herinneringen te laten opborrelen.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2die herinneringen die in ons geheugen gegrift zijnEls Thant, M.A., B.Tr.
3 +1al die herinneringen die ons geheugen prikkelen
Jan Willem van Dormolen
3zie onder
Gerda Rijsselaere
3al die herinneringen waar wij met zoveel emotie aan terugdenkenxxxNMR
2deze herinneringen die ons geheugen wakkerschudden, doen trillen...
Roel Verschueren


Discussion entries: 2





  

Answers


28 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
deze herinneringen die ons geheugen wakkerschudden, doen trillen...


Explanation:
... doen fladderen

deze herinneringen die met ons geheugen flirten

Roel Verschueren
Austria
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 12
Notes to answerer
Asker: Dank je Roel.


28 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
al die herinneringen die ons geheugen prikkelen


Explanation:
Niet ideaal, maar het origineel is ook een beetje merkwaardig - herinneringen die iets met het geheugen doen?

Jan Willem van Dormolen
Netherlands
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 12
Notes to answerer
Asker: Dank je


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sherefedin MUSTAFA
3 hrs

36 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
die herinneringen die in ons geheugen gegrift zijn


Explanation:
Dit is misschien niet helemaal hetzelfde, maar het is een gebruikelijke uitdrukking

alternatieven: die herinneringen waar ons geheugen op drijft, waar ons geheugen uit put, waar ons geheugen bij huivert (wschl. van plezier dan, en niet van angst?), enz.

Succes ermee!

--------------------------------------------------
Note added at 37 mins (2007-06-26 17:19:42 GMT)
--------------------------------------------------

met de fles champagne: die herinneringen waarvan ons geheugen bruist

--------------------------------------------------
Note added at 37 mins (2007-06-26 17:20:04 GMT)
--------------------------------------------------

of: bruisende herinneringen ophalen

Els Thant, M.A., B.Tr.
Ecuador
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 4
Notes to answerer
Asker: Dank voor de suggesties!


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  leo van bragt: "... waarvan ons geheugen bruist" is prachtig, Els!
1 hr
  -> merci!

agree  xxxNMR: eens met Leo
16 hrs
  -> merci!

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
zie onder


Explanation:
een goede reden om al die sprankelende herinneringen te laten opborrelen...

is misschien een beetje te veel van het goede, maar in het Frans is het ook nogal gezwollen

Gerda Rijsselaere
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in category: 8
Grading comment
Gerda. opborrelen lijkt me wel leuk. Om de zin nog ietsje natuurlijk te houden, heb ik er van gemaakt: ...om mooie herinneringen te laten opborrelen.

17 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
al die herinneringen waar wij met zoveel emotie aan terugdenken


Explanation:
een wat vrijere suggestie.

xxxNMR
France
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 16
Notes to answerer
Asker: Dank je.