KudoZ home » French to Dutch » Idioms / Maxims / Sayings

AVS, auxiliaire de vie scolaire

Dutch translation: (ambulant) begeleider


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
French term or phrase:AVS, auxiliaire de vie scolaire
Dutch translation:(ambulant) begeleider
Entered by: Jan Willem van Dormolen

12:40 Jun 27, 2007
French to Dutch translations [PRO]
Art/Literary - Idioms / Maxims / Sayings
French term or phrase: AVS, auxiliaire de vie scolaire
En France, les AVS ont pour mission d'assister les enfants handicapés à l'école. Je ne vois pas très bien comment traduire ce terme pour qu'il soit compris aux Pays-Bas:

"Dans le domaine du handicap, il faudrait penser à la consolidation de la situation des AVS qui n'ont pour l'instant qu'un emploi précaire."
hirselina
(ambulant) begeleider
Explanation:
Je suis père d'un enfant handicappé, ma fille a été aidé par un 'ambulant begeleider', mais non dans la classe même. Je crois ces gens-là sont simplement nommés 'begeleider'.
Selected response from:

Jan Willem van Dormolen
Netherlands
Grading comment
Les AVS français ne sont certainement pas des "remedial teachers" ni des "zorgcoördinatoren". Comme il y a des AVS individuels et des AVS collectifs, "(ambulant) begeleider in het onderwijs me semble un choix prudent
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5intern begeleider (NL), zorgcoördinator (BE), remedial teacher
Ellie Lormans
4 +1(ambulant) begeleider
Jan Willem van Dormolen
5 -1klassenassistent
Catherine CHAUVIN


Discussion entries: 1





  

Answers


33 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -1
klassenassistent


Explanation:
C'est ce je dirais pour les Pays-Bas. Ca concerne les personnes qui entourent les enfants en difficultés ou handicapés, en classe scolaire.



Catherine CHAUVIN
France
Works in field
Native speaker of: Native in FrenchFrench
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Elène Klaren
33 mins

disagree  Jan Willem van Dormolen: Un klassenassistent assiste l'enseignant, pas les enfants
6 hrs

disagree  ilse van haneghem: Idem Jan Willem
18 hrs

6 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
(ambulant) begeleider


Explanation:
Je suis père d'un enfant handicappé, ma fille a été aidé par un 'ambulant begeleider', mais non dans la classe même. Je crois ces gens-là sont simplement nommés 'begeleider'.

Jan Willem van Dormolen
Netherlands
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 12
Grading comment
Les AVS français ne sont certainement pas des "remedial teachers" ni des "zorgcoördinatoren". Comme il y a des AVS individuels et des AVS collectifs, "(ambulant) begeleider in het onderwijs me semble un choix prudent

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  ilse van haneghem: Ook eens met je disagree mbt klassenassistent.
11 hrs
  -> Dank je wel.

1 day18 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
intern begeleider (NL), zorgcoördinator (BE), remedial teacher


Explanation:
Voordat ik vertaalster werd, werkte ik in het onderwijs. Er bestaan verschillende termen voor degene die kinderen die extra hulp nodig hebben komt begeleiden. Er zijn ook een paar verschillen... gaat het echt alleen om iemand die het kind helpt, dan noemden wij dat eerder remedial teacher. Maar vaak heeft zo'n persoon meerdere functies en helpt bijvoorbeeld ook de leerkracht bij het opstellen van een begeleidingsplan e.d. Dan spreek je van intern begeleider (IB-er), in België volgens mij zorgcoördinator genoemd.
Je kunt iemand binnen de school hebben, die begeleidt. Maar het komt ook voor (google bijv. eens op WSNS - weer samen naar school) dat er een persoon van buiten de school, uit het speciaal onderwijs, op bepaalde tijden naar de school komt om het kind te helpen.

Ellie Lormans
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch