ProZ.com global directory of translation services
 The translation workplace
Ideas
KudoZ home » French to Dutch » Law: Taxation & Customs

crédit d'impôt recherche (CIR)

Dutch translation: belastingkorting voor onderzoek

16:09 Feb 2, 2010
French to Dutch translations [PRO]
Law/Patents - Law: Taxation & Customs
French term or phrase: crédit d'impôt recherche (CIR)
Mijn vraag is of ik dit het beste kan vertalen als 'belastingaftrek voor onderzoek' of belastingkrediet voor onderzoek'.
Volgens het online woordenboek economie en handel is er een verschil tussen die twee: Aftrekpost - Bedragen die u voor de belasting af kunt trekken van uw inkomsten, zodat u een lager belastbaar bedrag overhoudt." (zulks in tegenstelling tot een heffingskorting, die een belastingkrediet is, m.a.w. een bedrag dat in mindering wordt gebracht op de verschuldigde belasting). 2. "belastingvrije som - Voor iedereen is -afhankelijk van de persoonlijke omstandigheden- een bedrag vrijgesteld van inkomstenbelasting en eventuele vermogensbelasting."

Maar belastingkrediet klinkt vreemd/ongebruikelijk in het Nederlands, het lijkt meer een Vlaamse term te zijn.
Alvast bedankt voor de hulp.
Willemijn Biemond
Dutch translation:belastingkorting voor onderzoek
Explanation:
Als je klant in NL zit, zou ik niet kiezen voor belastingkrediet. Ik begrijp uit de link hieronder dat de bedrijven het hele bedrag kunnen terugvragen bij de Franse fiscus, daaruit concludeer ik dat het om een belastingkorting gaat en niet om een aftrek.
Selected response from:

kalkje
Grading comment
Dit lijkt me goed, hoewel ik er wel veel over getwijfeld heb. Het klinkt het meest 'Nederlands' en is niet te lang. Bedankt voor de hulp.
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5belastingverrekening in verband met onderzoek (
CZ-Taal
4belastingkorting voor onderzoekkalkje
4belastingkrediet
Roel Verschueren


  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
belastingkrediet


Explanation:
http://www.senaat.be/crv/4-67.html

Roel Verschueren
Austria
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in DutchDutch

15 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
belastingkorting voor onderzoek


Explanation:
Als je klant in NL zit, zou ik niet kiezen voor belastingkrediet. Ik begrijp uit de link hieronder dat de bedrijven het hele bedrag kunnen terugvragen bij de Franse fiscus, daaruit concludeer ik dat het om een belastingkorting gaat en niet om een aftrek.


    Reference: http://www.industrie.gouv.fr/enjeux/innovation/cir.html
kalkje
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 7
Grading comment
Dit lijkt me goed, hoewel ik er wel veel over getwijfeld heb. Het klinkt het meest 'Nederlands' en is niet te lang. Bedankt voor de hulp.

17 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
crédit d\'impôt recherche (CIR)
belastingverrekening in verband met onderzoek (


Explanation:
Het gaat hier inderdaad om een korting op de verschuldigde belasting. In NL spreken we meestal over een belasting-credit of belastingverrekening. Als de CIT hoger is dan de verschuldigde belasting, vindt carry-forward plaats naar de volgende 1, 2 of 3 jaar. Als verrekening dan nog niet geheel heeft kunnen plaatsvinden, wordt de CIR uitbetaald in de vorm van een belastingteruggaaf.

CZ-Taal
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4