KudoZ home » French to Dutch » Medical

capilaires périfovéolaires

Dutch translation: perimaculaire haarvaten


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
French term or phrase:capilaires périfovéolaires
Dutch translation:perimaculaire haarvaten
Entered by: stephie

08:29 Apr 4, 2003
French to Dutch translations [PRO]
Medical
French term or phrase: capilaires périfovéolaires
anatomie de l'oeil
vascalurisation de l'oeil
stephie
Belgium
perimaculaire haarvaten/capillairen
Explanation:
haarvaten rond de gele vlek

Zonder bovenstaand antwoord in twijfel te willen trekken heb ik nergens de term perifovea* in het NL teruggevonden.
Perimaculair echter wel vandaar dat ik opteer voor deze vertaling.


In ons netvlies bevindt zich de zogemaamde "gele vlek" (de Macula lutea of Fovea centralis), dicht bezet met staafjes en kegeltjes. Het is een klein plekje waarmee we scherp zien. Met de rest van het netvlies zien we alleen vormen, die steeds onduidelijker worden naarmate het beeld verder verwijderd van de gele vlek op het netvlies wordt geworpen.


In het centrum van het netvlies bevinden zich veel meer cellen dan naar de buitenkant toe. Dat centrale gebied van de retina noemt men de fovea. Meer cellen betekent kleinere receptieve velden en dus scherper zicht. Men zal dus de blik (de fovea) richten op datgene wat men scherp en duidelijk wil zien. De fovea projecteert ook op een relatief groter gebied op de hersenschors, dan de buitenkanten van het gezichtsveld (periferie). Er zijn dus relatief meer hersenen beschikbaar om ons centraal dan om ons perifeer gezichtsveld te behandelen.
Selected response from:

AAAmedical
Belgium
Grading comment
Bedankt voor dit uitgebreid antwoord.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5perifoveale haarvaten/capillairen
Jacqueline van der Spek
4perimaculaire haarvaten/capillairen
AAAmedical


  

Answers


16 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
perifoveale haarvaten/capillairen


Explanation:
Anatomisch Beeldwoordenboek

Haarvaten in de retina, voor de fovea (= centrale deel van de retina)

--------------------------------------------------
Note added at 2003-04-04 08:56:22 (GMT)
--------------------------------------------------

misschien heb je wat aan deze link
http://www.med.vu.nl/~anatomie/anatomie-zintuigen/zintuig_20...

Jacqueline van der Spek
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 149

9 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
perimaculaire haarvaten/capillairen


Explanation:
haarvaten rond de gele vlek

Zonder bovenstaand antwoord in twijfel te willen trekken heb ik nergens de term perifovea* in het NL teruggevonden.
Perimaculair echter wel vandaar dat ik opteer voor deze vertaling.


In ons netvlies bevindt zich de zogemaamde "gele vlek" (de Macula lutea of Fovea centralis), dicht bezet met staafjes en kegeltjes. Het is een klein plekje waarmee we scherp zien. Met de rest van het netvlies zien we alleen vormen, die steeds onduidelijker worden naarmate het beeld verder verwijderd van de gele vlek op het netvlies wordt geworpen.


In het centrum van het netvlies bevinden zich veel meer cellen dan naar de buitenkant toe. Dat centrale gebied van de retina noemt men de fovea. Meer cellen betekent kleinere receptieve velden en dus scherper zicht. Men zal dus de blik (de fovea) richten op datgene wat men scherp en duidelijk wil zien. De fovea projecteert ook op een relatief groter gebied op de hersenschors, dan de buitenkanten van het gezichtsveld (periferie). Er zijn dus relatief meer hersenen beschikbaar om ons centraal dan om ons perifeer gezichtsveld te behandelen.


    Reference: http://mediatheek.thinkquest.nl/~kl002/gele.html
AAAmedical
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 162
Grading comment
Bedankt voor dit uitgebreid antwoord.