KudoZ home » French to Dutch » Other

équilibre

Dutch translation: evenwicht


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
French term or phrase:équilibre
Dutch translation:evenwicht
Entered by: Evert DELOOF-SYS

17:50 Mar 5, 2002
French to Dutch translations [PRO]
French term or phrase: équilibre
Un équilibre entre les exigences de l'utilisateur et les contraintes d'un projet

"Evenwicht" lijkt me wat vreemd klinken. Misschien beter wat anders?
Karel Theys
evenwicht
Explanation:
Vind ik persoonlijk helemaal niet vreemd klinken;

een mooi voorbeeld:

europa.eu.int/comm/research/growth/pdf/chemical-conference/muller-speech_nl.txt

... zorgvuldig evenwicht te vinden tussen de behoeften van ... voor dit evenwicht is de ... gunstig
beoordeeld. Maar juist in Europa ... aan de eisen inzake bescherming ...


--------------------------------------------------
Note added at 2002-03-05 18:57:47 (GMT)
--------------------------------------------------

En nog een mooi voorbeeld:

... goed gezien te hebben. Juist omdat wij niet ... milieubeleid, dat een evenwicht weet te
vinden tussen de ecologische eisen en de economische ...

web.inter.nl.net/users/ST.OSL/

Een van de +5000 hits...
Selected response from:

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Grading comment
Nu ik na een pauze wat afstand heb genomen van de tekst, vind ik "evenwicht" ook helemaal niet vreemd meer, en bij nader inzien zelfs veruit de beste vertaling.
Vreemd hoe een korte rustpauze weer wat evenwicht kan brengen.
Bedankt allemaal.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5evenwicht
Evert DELOOF-SYS
4 +1balans
Elisabeth Ghysels
4een goede verstandhouding(of tegemoetkoming of genegenheid)Camel
2het midden vinden tussen
Inez Falleyn


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
balans


Explanation:
is natuurlijk eigenlijk juist hetzelfde, maar tenminste in de 'zuidelijke Nederlanden' zou het misschien wat minder vreemd klinken. (ik ben trouwens niet zeker of ik evenwicht vreemd vind klinken, in the first place)
Groeten,

Nikolaus


    Reference: http://www.feweb.vu.nl/pdo/fba/vba/program/program1.html
Elisabeth Ghysels
PRO pts in pair: 55

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ellie Lormans: Ik heb ook geen moeite met "evenwicht".
7 mins

neutral  Els Peleman: Balans of evenwicht, ik vind beiden even goed, eerlijk gezegd.
8 mins

16 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
het midden vinden tussen


Explanation:
In de eerste plaats vind ik evenwicht ook niet gek klinken, maar als je iets anders wil kun je de zin misschien volledig omkeren.

Inez Falleyn
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in pair: 16

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
evenwicht


Explanation:
Vind ik persoonlijk helemaal niet vreemd klinken;

een mooi voorbeeld:

europa.eu.int/comm/research/growth/pdf/chemical-conference/muller-speech_nl.txt

... zorgvuldig evenwicht te vinden tussen de behoeften van ... voor dit evenwicht is de ... gunstig
beoordeeld. Maar juist in Europa ... aan de eisen inzake bescherming ...


--------------------------------------------------
Note added at 2002-03-05 18:57:47 (GMT)
--------------------------------------------------

En nog een mooi voorbeeld:

... goed gezien te hebben. Juist omdat wij niet ... milieubeleid, dat een evenwicht weet te
vinden tussen de ecologische eisen en de economische ...

web.inter.nl.net/users/ST.OSL/

Een van de +5000 hits...

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in pair: 917
Grading comment
Nu ik na een pauze wat afstand heb genomen van de tekst, vind ik "evenwicht" ook helemaal niet vreemd meer, en bij nader inzien zelfs veruit de beste vertaling.
Vreemd hoe een korte rustpauze weer wat evenwicht kan brengen.
Bedankt allemaal.

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
een goede verstandhouding(of tegemoetkoming of genegenheid)


Explanation:
Of waarom niet een "billijke" communicatie" ?
Of : een aangepast interactiesysteem

Camel
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 25