KudoZ home » French to Dutch » Tourism & Travel

se dresser au-dessus

Dutch translation: torent boven de ruines uit


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
French term or phrase:se dresser au-dessus
Dutch translation:torent boven de ruines uit
Entered by: Adela Van Gils

14:11 May 15, 2005
French to Dutch translations [Non-PRO]
Tourism & Travel
French term or phrase: se dresser au-dessus
la chapelle se dresse au-dessus des ruines.

Vraag: staat de kapel op de ruines. Ik neem aan dat de kapel erboven uitsteekt. Maar hoe moet ik me dit voorstellen?
Bedankt.
Adela Van Gils
Netherlands
torent boven de ruines uit
Explanation:
se dresser au-dessus wil zeggen dat hij erboven uit torent, dat hij erop uitkijkt. De ruines zijn waarschijnlijk in een verdere staat van ruine dan de kapel en de toren van de kapel steekt er dus (ver ?) boven uit. De kapel staat niet OP de ruines, maar is er waarschijnlijk een deel van. Is dit een oud kasteel, een oud dorp ?

Hier in Frankrijk zijn er veel van dit soort dingen. Hier op het dorp hebben we de ruine van een kasteel, waarvan de toren boven de rest van de ruines uittorent. Ik stel me jouw kapel ook zo voor.

Special Traffic - Reis
... De indrukwekkende Mt. Denali torent boven alles uit. 9e dag: Denali National Park-Talkeetna (245 km) Een rustige rit naar het kleine plaatsje Talkeetna. ...
www.specialtraffic.nl/reis.asp?reis_id=1409&bwna=
Selected response from:

Elisabeth Toda-v.Galen
France
Grading comment
bedankt
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3torent boven de ruines uitElisabeth Toda-v.Galen
4steekt uit boven
Joris Bogaert
3opdoemen achter/bovenEls Thant, M.A., B.Tr.


Discussion entries: 1





  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
torent boven de ruines uit


Explanation:
se dresser au-dessus wil zeggen dat hij erboven uit torent, dat hij erop uitkijkt. De ruines zijn waarschijnlijk in een verdere staat van ruine dan de kapel en de toren van de kapel steekt er dus (ver ?) boven uit. De kapel staat niet OP de ruines, maar is er waarschijnlijk een deel van. Is dit een oud kasteel, een oud dorp ?

Hier in Frankrijk zijn er veel van dit soort dingen. Hier op het dorp hebben we de ruine van een kasteel, waarvan de toren boven de rest van de ruines uittorent. Ik stel me jouw kapel ook zo voor.

Special Traffic - Reis
... De indrukwekkende Mt. Denali torent boven alles uit. 9e dag: Denali National Park-Talkeetna (245 km) Een rustige rit naar het kleine plaatsje Talkeetna. ...
www.specialtraffic.nl/reis.asp?reis_id=1409&bwna=

Elisabeth Toda-v.Galen
France
Works in field
Native speaker of: Native in FrenchFrench
Grading comment
bedankt

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Els Thant, M.A., B.Tr.
12 hrs

agree  Linda Ferwerda
16 hrs

agree  Johanna van Deursen
2 days21 hrs

14 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
steekt uit boven


Explanation:
De kapel is gewoon hoger dan de ruines die lager gelegen en/of gewoon minder hoog zijn. M.a.w. de kapel steekt boven de ruines uit.
zie ook:

--------------------------------------------------
Note added at 17 mins (2005-05-15 14:29:27 GMT)
--------------------------------------------------

Is mijn antwoord té simplistisch?
Ik stel me gewoon voor dat de kapel hoger is dan de (omringende) ruines - zoals jij denkt-, maar het kan natuurlijk ook zijn dat het geheel op een heuvelflank gelegen is. In dat laatste geval kan bedoeld worden dat de kapel \'hoger gelegen is\'... maar dat zou uit de context moeten blijken.

--------------------------------------------------
Note added at 29 mins (2005-05-15 14:41:07 GMT)
--------------------------------------------------

De kapel is gefundeerd (boven)op de ruines

Inderdaad: se dresser = gebouwd/gefundeerd op

Dit kan ook...
Maar moet het dan niet \"se dresse SUR les ruines\" zijn???
Het is een vraag waarop jij waarschijnlijk verderop in je tekst het antwoord kan afleiden.


--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 40 mins (2005-05-15 15:51:43 GMT)
--------------------------------------------------

Het ziet er inderdaad naar uit dat het hier \'steekt uit boven\' of \'torent boven\' is... tenminste als je op google zoekt:

A la point de La Latte, un fort d\'aspect féodal se dresse au dessus de la mer. Pour y accéder, il faut franchir un pont-levis surplombant une crevasse où viennent s\'écraser les vagues.
http://www.breizh-cottages.com/saintbrieuc.htm

Cette tour carrée en pierres de Pignan, se dresse à trente mètres de haut environ,.
http://www.pignan.fr/histoire.html

enz...




    Reference: http://www.stedentipsvoortrips.nl/frankrijk/toulon.htm
    Reference: http://www.touringcarchauffeur.info/Landen/Frankrijk/Cambrai...
Joris Bogaert
Italy
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch

13 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
opdoemen achter/boven


Explanation:
was het een gedicht, dan zou ik durven zeggen: "(in de verte), achter/boven de ruines, doemde een kapel op"

Els Thant, M.A., B.Tr.
Ecuador
Specializes in field
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 10