KudoZ home » French to Dutch » Wine / Oenology / Viticulture

millésime

Dutch translation: millésime/jaar/jaargang/oogstjaar


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
French term or phrase:millésime
Dutch translation:millésime/jaar/jaargang/oogstjaar
Entered by: Tineke Pockelé

10:30 Nov 1, 2006
French to Dutch translations [PRO]
Wine / Oenology / Viticulture / Cognac/armagnac
French term or phrase: millésime
Uit een website over cognac en armagnac:
"Découvrez notre sélection de Cognac XO et Armagnac XO ainsi que notre collection unique de millésimes depuis 1935."
"Nos millésimes: Découvrez prochainement une collection unique de Millésimes depuis 1935 pour des cadeaux somptueux... "

Hoe zouden jullie hier "millésime" vertalen? 'Jaartallen'?
Alle suggesties zijn welkom. Merci!
Tineke Pockelé
Belgium
jaar
Explanation:
normaal is millesime een wijnjaar, maar hier zou ik er gewoon "jaren" van maken
... sinds het jaar 1935
In het tweede geval zou ik het zelfs laten staan (cursief)
Selected response from:

Gerda Rijsselaere
Belgium
Grading comment
Ik heb inderdaad voor een combinatie gekozen, al naargelang de zin: soms 'millésime' cursief laten staan, soms ook aangevuld/vertaald met 'cognac van een specifiek oogstjaar' (om het contrast met gemengde cognac te benadrukken).
Bedankt Gerda en Funambule!
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3jaar
Gerda Rijsselaere
3jaargangenFunambule


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
jaargangen


Explanation:
Denk ik. 'Van Dale': 3. wijnsoort van een bep. jaar
synoniem: jaar

de kelder is voorzien van uitsluitend beste jaargangen

Funambule
Netherlands
Native speaker of: Dutch

3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
jaar


Explanation:
normaal is millesime een wijnjaar, maar hier zou ik er gewoon "jaren" van maken
... sinds het jaar 1935
In het tweede geval zou ik het zelfs laten staan (cursief)

Gerda Rijsselaere
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in category: 3
Grading comment
Ik heb inderdaad voor een combinatie gekozen, al naargelang de zin: soms 'millésime' cursief laten staan, soms ook aangevuld/vertaald met 'cognac van een specifiek oogstjaar' (om het contrast met gemengde cognac te benadrukken).
Bedankt Gerda en Funambule!