KudoZ home » French to Dutch » Zoology

sivade

Dutch translation: (glas)garnaal


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
French term or phrase:sivade
Dutch translation:(glas)garnaal
Entered by: Tineke Pockelé

10:30 Feb 9, 2009
French to Dutch translations [PRO]
Zoology / Vissen
French term or phrase: sivade
Over de regio Languedoc Roussillon:
"Dans les étangs, la faune aquatique est très nombreuse: on y trouve des anguilles, des daurades, des loups, des sivades, des anthérines Joël et des mulets."
Ik kan nergens een aanknopingspunt vinden! Om wat voor vis gaat het hier? Is dit een soort dialectische naam die nergens anders wordt gebruikt? Alle tips zijn welkom!
Tineke Pockelé
Belgium
glasgarnaal
Explanation:
Pasiphaeidae - Sivades

http://www.osl.gc.ca/guide_sp/fr/invert/sp/liste.html

glass shrimp of glasgarnaal...ze bestaan in verschillende kleuren.

Image of Pasiphaea multidentata, pink glass shrimp, Sivade rose, Camarón cristal ... FishBase naam: Pink glass shrimp. Maximale grootte: 4.5 cm

Image of Pasiphaea sivado, white glass shrimp, Sivade blanc, Camarón cristal blanco. Orde: Decapoda (). Klasse:. FishBase naam: White glass shrimp ...

http://www.sealifebase.org/summary/SpeciesSummary.php?id=255... - 38k
Selected response from:

Bram Poldervaart
Grading comment
Lastig, ik denk dat niemand het eigenlijk precies weet... In al jullie links komt wel ergens 'sivade' voor, gekoppeld aan een andere garnaalsoort. Ik vond ook nog deze link: http://www.ifremer.fr/docelec/doc/1992/rapport-1536.pdf en als ik die mag geloven, zou het om een steurgarnaal gaan. De meest algemene vertaling zou dus gewoon 'garnaal' zijn. We zullen het aan een visser uit de Languedoc moeten vragen om helemaal zeker te zijn! In elk geval hartelijk dank aan iedereen voor jullie bijdrage!
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4glasgarnaal
Bram Poldervaart
4grijze garnaal
Adela Van Gils
Summary of reference entries provided
plaatje
Nathalie van Rijsbergen

  

Answers


44 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
grijze garnaal


Explanation:
http://jlmcreation.fr/site.php?id=5045

zie website: verschilende benamingen voor de grijze garnaal

Adela Van Gils
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4

7 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
glasgarnaal


Explanation:
Pasiphaeidae - Sivades

http://www.osl.gc.ca/guide_sp/fr/invert/sp/liste.html

glass shrimp of glasgarnaal...ze bestaan in verschillende kleuren.

Image of Pasiphaea multidentata, pink glass shrimp, Sivade rose, Camarón cristal ... FishBase naam: Pink glass shrimp. Maximale grootte: 4.5 cm

Image of Pasiphaea sivado, white glass shrimp, Sivade blanc, Camarón cristal blanco. Orde: Decapoda (). Klasse:. FishBase naam: White glass shrimp ...

http://www.sealifebase.org/summary/SpeciesSummary.php?id=255... - 38k


Bram Poldervaart
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FrenchFrench
PRO pts in category: 2
Grading comment
Lastig, ik denk dat niemand het eigenlijk precies weet... In al jullie links komt wel ergens 'sivade' voor, gekoppeld aan een andere garnaalsoort. Ik vond ook nog deze link: http://www.ifremer.fr/docelec/doc/1992/rapport-1536.pdf en als ik die mag geloven, zou het om een steurgarnaal gaan. De meest algemene vertaling zou dus gewoon 'garnaal' zijn. We zullen het aan een visser uit de Languedoc moeten vragen om helemaal zeker te zijn! In elk geval hartelijk dank aan iedereen voor jullie bijdrage!




Reference comments


12 mins peer agreement (net): +1
Reference: plaatje

Reference information:
een soort garnaal denk ik (zie link + afbeelding)


    Reference: http://www.ecv.ufsc.br/~nico/Home/peixes.pdf
    Reference: http://www.osl.gc.ca/guide_sp/en/invert/sp/p-multidentata.ht...
Nathalie van Rijsbergen
Belgium
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish

Peer comments on this reference comment (and responses from the reference poster)
neutral  Adela Van Gils: garnaal: http://nomen.at/Glyphus marsupialis = is een ander type garnaal dan de grijze
14 mins
agree  Tea Fledderus
26 mins