KudoZ home » French to Polish » Chemistry; Chem Sci/Eng

autonome

Polish translation: autonomiczny


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
French term or phrase:autonome
Polish translation:autonomiczny
Entered by: Hania Pietrzyk

20:39 Mar 26, 2003
French to Polish translations [PRO]
Tech/Engineering - Chemistry; Chem Sci/Eng / chimie
French term or phrase: autonome
Port d'un masque respiratoire autonome recommandé.
Hania Pietrzyk
France
autonomiczny
Explanation:
przynajmniej w kontekstach pożarnictwa

autonomiczny, to "zapewniający niezależność" (od środowiska i zasilania zewnętrznego), a nie tylko osobisty

ref z Centralnego Instytutu Ochrony Pracy definiuje różnice pomiędzy sprzętem stacjonarnym i autonomicznym

Statek wyposażony jest w wydajne instalacje przeciwpożarowe gazowe,
proszkowe i pianowe, a załoga w autonomiczne aparaty oddechowe. ...
www.zd-projekt.com.pl/html_jur/ENCYKL/Z/zppc.html

W przypadku akcji gaśniczej wymagany jest kombinezon
chemoodporny oraz autonomiczny aparat oddechowy. 6. Postępowanie ...
www.chemia.polsl.gliwice.pl/ichem/karty_bezp/ Glinu%20fluorek%203%20hydrat%20.doc







--------------------------------------------------
Note added at 2003-03-27 02:32:32 (GMT)
--------------------------------------------------

dla porównania

7° les personnes chargées d\'effectuer les sauvetages éventuels auront ŕ proximité lematériel requis ŕ cette fin, notamment les échelles et cordes, ainsi que des appareils respiratoires appropriés aux circonstances, qui seront du type \"ŕ adductiond\'air libre\", du type \"ŕ adduction d\'air comprimé\", ou du type \"autonome\",
(...)
appliquer un masque respiratoire (autonome ou ŕ adduction d\'air) sur la boucheet le nez de la victime
meta.fgov.be/pdf/pm/frm27.pdf

Wydaje mi się, że po polsku \"maska oddechowa\" jest tylko maską ochronną z filtrem), a nie z tlenem/powietrzem:

Ochrona uk adu oddechowego:
- w przypadku nieodpowiedniej wentylacji, ochronna maska oddechowa z filtrem ...
www.nordgdansk.pl/kleje/pdf/karty/ 22A%20klej%20do%20korka.pdf

Opary rozcieńczalników i odpryski dostają się do oczu. OSOBISTE ŚRODKI OSTROŻNOŚCI - Maska oddechowa dostosowana do pracy z rozcieńczalnikami. ...
www.lakiernik.com.pl/achiw/nr1/warto.htm

Selected response from:

Wit
Grading comment
wahałam się między indywidualną a autonomiczną bo nie byłam pewna czy to drugie określenie jest w użytku. Bardzo wszystkim dziękuję
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4autonomiczny
Wit
4indywidualny
Gregor Stasiak


  

Answers


4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
indywidualny


Explanation:
Wskazane jest noszenie indywidualnej maski odechowej

Gregor Stasiak
Native speaker of: Native in FrenchFrench, Native in PolishPolish

5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
autonomiczny


Explanation:
przynajmniej w kontekstach pożarnictwa

autonomiczny, to "zapewniający niezależność" (od środowiska i zasilania zewnętrznego), a nie tylko osobisty

ref z Centralnego Instytutu Ochrony Pracy definiuje różnice pomiędzy sprzętem stacjonarnym i autonomicznym

Statek wyposażony jest w wydajne instalacje przeciwpożarowe gazowe,
proszkowe i pianowe, a załoga w autonomiczne aparaty oddechowe. ...
www.zd-projekt.com.pl/html_jur/ENCYKL/Z/zppc.html

W przypadku akcji gaśniczej wymagany jest kombinezon
chemoodporny oraz autonomiczny aparat oddechowy. 6. Postępowanie ...
www.chemia.polsl.gliwice.pl/ichem/karty_bezp/ Glinu%20fluorek%203%20hydrat%20.doc







--------------------------------------------------
Note added at 2003-03-27 02:32:32 (GMT)
--------------------------------------------------

dla porównania

7° les personnes chargées d\'effectuer les sauvetages éventuels auront ŕ proximité lematériel requis ŕ cette fin, notamment les échelles et cordes, ainsi que des appareils respiratoires appropriés aux circonstances, qui seront du type \"ŕ adductiond\'air libre\", du type \"ŕ adduction d\'air comprimé\", ou du type \"autonome\",
(...)
appliquer un masque respiratoire (autonome ou ŕ adduction d\'air) sur la boucheet le nez de la victime
meta.fgov.be/pdf/pm/frm27.pdf

Wydaje mi się, że po polsku \"maska oddechowa\" jest tylko maską ochronną z filtrem), a nie z tlenem/powietrzem:

Ochrona uk adu oddechowego:
- w przypadku nieodpowiedniej wentylacji, ochronna maska oddechowa z filtrem ...
www.nordgdansk.pl/kleje/pdf/karty/ 22A%20klej%20do%20korka.pdf

Opary rozcieńczalników i odpryski dostają się do oczu. OSOBISTE ŚRODKI OSTROŻNOŚCI - Maska oddechowa dostosowana do pracy z rozcieńczalnikami. ...
www.lakiernik.com.pl/achiw/nr1/warto.htm




    Reference: http://www.ciop.waw.pl/1447.html
Wit
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish, Native in RussianRussian
PRO pts in category: 48
Grading comment
wahałam się między indywidualną a autonomiczną bo nie byłam pewna czy to drugie określenie jest w użytku. Bardzo wszystkim dziękuję