KudoZ home » French to Romanian » Finance (general)

mise en demeure

Romanian translation: punere în întârziere


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
French term or phrase:mise en demeure
Romanian translation:punere în întârziere
Entered by: silvia karen

21:34 Feb 16, 2007
French to Romanian translations [PRO]
Bus/Financial - Finance (general)
French term or phrase: mise en demeure
L’avis de mise en recouvrement est suivi d’une mise en demeure.
Barla Alexandra
punere în întârziere
Explanation:
Vezi http://www.rubinian.com/dictionar_detalii.php?id=1068

--------------------------------------------------
Note added at 10 ore (2007-02-17 07:51:54 GMT)
--------------------------------------------------

Acesta este termenul consacrat.

eu aş traduce aşa:

"Avizul/notificarea de plată este urmat(ă) de punerea în întârziere."

--------------------------------------------------
Note added at 12 ore (2007-02-17 09:52:04 GMT)
--------------------------------------------------

Există o diferenţă între punerea în întârziere şi somaţie.

Prima este o cerere formală adresată debitorului care nu şi-a executat obligaţiile, iar a doua este un ordin al executorului judecătoresc în cadrul procedurii de executare silită.

Începând de la data punerii în întârziere încep să curgă dobânzile şi penalităţile de întârziere calculate în funcţie de sumele datorate până la data achitării debitului.

--------------------------------------------------
Note added at 12 ore (2007-02-17 10:05:02 GMT)
--------------------------------------------------

"Le débiteur en demeure" se traduce prin "debitorul pus în întârziere" care, pe lângă achitarea datoriilor, trebuie să plătească şi penalităţi pentru fiecare zi de întârziere.

--------------------------------------------------
Note added at 19 ore (2007-02-17 17:24:44 GMT)
--------------------------------------------------

Câteva precizări în legătură cu somaţia de plată (despre care nu este vorba aici):

"Procedura somaţiei de plată a fost instituită de legiuitorul român, în scopul de a acorda creditorilor posibilitatea unui acces rapid la executarea silită a debitorilor rău platnici. În aceste cazuri, o atare procedură specială, a somaţiei de plată, mult mai sumară decât procedura de drept comun, permite obţinerea unui titlu executoriu în condiţii derogatorii de la Codul de procedură civilă.

Ea presupune două faze: prima care are un caracter necontencios, deoarece prin cererea de somaţie de plată nu se urmăreşte stabilirea unui drept potrivnic faţă de o altă persoană, ci are un scop limitat, constând în obligarea debitorului, de către instanţă, să-şi execute obligaţia de plată a unei sume de bani, printr-o hotărâre, care poartă denumirea de ordonanţă, şi are un caracter provizoriu şi vocaţia de a deveni titlu executoriu.

În această fază iniţială, judecătorul analizează cererea creditorului şi înscrisurile prezentate de acesta şi emite ordonanţa, exclusiv, pe baza acestora, fără a analiza fondul pricinii dedus în faţa sa.

În cazul admiterii în tot sau în parte a cererii creditorului, instanţa pronunţă o hotărâre de somaţie de plată, în care constată că pretenţiile creditorului sunt justificate."

http://www.mpublic.ro/recursuri/2006_civil/rc_02_09_2006.htm





--------------------------------------------------
Note added at 19 ore (2007-02-17 17:32:30 GMT)
--------------------------------------------------

De fapt, somaţia de plată ar trebui să se facă printr-o scrisoare recomandată, însă de cele mai multe ori, în practică nu se întâmplă aşa.

Ea intervine la final, după ce debitorul a fost deja avertizat şi a refuzat să achite datoriile în termenul legal. Ordinea firească a procedurii este notificare, punere în întârziere de drept sau printr-o cerere de chemare în judecată, cerere de somaţie, somaţie şi executare silită.



--------------------------------------------------
Note added at 20 ore (2007-02-17 17:46:49 GMT)
--------------------------------------------------

Citez din link-ul de mai jos:

"Si le débiteur ne donne aucun signe de vie après la mise en demeure, ou s'il refuse de s'y conformer, le créancier a le choix de poursuivre ou non le débiteur en justice."

http://www.justice.gouv.qc.ca/francais/sujets/glossaire/mise...

De unde înţeleg că creditorul îl poate chema în justiţie pe creditorul rău platnic doar dacă acesta nu a răspuns favorabil curierului său prin care îi notifică punerea în întârziere.

Selected response from:

silvia karen
France
Grading comment
multumesc
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +5punere în întârziere
silvia karen
5 +2somatie
Le Gall Monica
3păsuireIrina Stanescu


  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
păsuire


Explanation:
Demeure vient du latin "mora" signifiant retard. La mise en demeure est une interpellation formelle du débiteur qui n'a pas exécuté son obligation à son terme. La mise en demeure est une protestation pour l'inviter à le faire dans un délai qu'elle fixe, à défaut de quoi la personne à laquelle elle est adressée pourra se voir citée à comparaître devant la juridiction ayant compétence pour juger l'affaire. Cette interpellation, résulte soit de l'envoi d'une lettre recommandée, soit de la signification d'un acte d'huissier. La citation en justice faite par l'huissier vaut par elle même mise en demeure
Le débiteur en demeure doit payer, outre le principal et les frais de recouvrement, les intérêts au taux du contrat et s'il n'en a pas été prévu au contrat, au taux légal.


Irina Stanescu
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 16

9 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
somatie


Explanation:
SOMÁŢIE, somaţii, s.f. Faptul de a soma; invitaţie prin care se pune cuiva în vedere să execute (sau să nu execute) ceva; ordin scris emanat de la o autoritate prin care se ordonă cuiva să execute (sau să înceteze de a executa) o acţiune.

Le Gall Monica
France
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 28

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Anamaria Sturz
1 hr

agree  T&I Contprest
2 hrs

disagree  silvia karen: pentru somaţie vezi http://www.dictionnaire-juridique.com/definition/commandemen...
2 hrs

agree  Anca Nitu: http://www.justice.gouv.qc.ca/francais/sujets/glossaire/mise...
10 hrs

10 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +5
punere în întârziere


Explanation:
Vezi http://www.rubinian.com/dictionar_detalii.php?id=1068

--------------------------------------------------
Note added at 10 ore (2007-02-17 07:51:54 GMT)
--------------------------------------------------

Acesta este termenul consacrat.

eu aş traduce aşa:

"Avizul/notificarea de plată este urmat(ă) de punerea în întârziere."

--------------------------------------------------
Note added at 12 ore (2007-02-17 09:52:04 GMT)
--------------------------------------------------

Există o diferenţă între punerea în întârziere şi somaţie.

Prima este o cerere formală adresată debitorului care nu şi-a executat obligaţiile, iar a doua este un ordin al executorului judecătoresc în cadrul procedurii de executare silită.

Începând de la data punerii în întârziere încep să curgă dobânzile şi penalităţile de întârziere calculate în funcţie de sumele datorate până la data achitării debitului.

--------------------------------------------------
Note added at 12 ore (2007-02-17 10:05:02 GMT)
--------------------------------------------------

"Le débiteur en demeure" se traduce prin "debitorul pus în întârziere" care, pe lângă achitarea datoriilor, trebuie să plătească şi penalităţi pentru fiecare zi de întârziere.

--------------------------------------------------
Note added at 19 ore (2007-02-17 17:24:44 GMT)
--------------------------------------------------

Câteva precizări în legătură cu somaţia de plată (despre care nu este vorba aici):

"Procedura somaţiei de plată a fost instituită de legiuitorul român, în scopul de a acorda creditorilor posibilitatea unui acces rapid la executarea silită a debitorilor rău platnici. În aceste cazuri, o atare procedură specială, a somaţiei de plată, mult mai sumară decât procedura de drept comun, permite obţinerea unui titlu executoriu în condiţii derogatorii de la Codul de procedură civilă.

Ea presupune două faze: prima care are un caracter necontencios, deoarece prin cererea de somaţie de plată nu se urmăreşte stabilirea unui drept potrivnic faţă de o altă persoană, ci are un scop limitat, constând în obligarea debitorului, de către instanţă, să-şi execute obligaţia de plată a unei sume de bani, printr-o hotărâre, care poartă denumirea de ordonanţă, şi are un caracter provizoriu şi vocaţia de a deveni titlu executoriu.

În această fază iniţială, judecătorul analizează cererea creditorului şi înscrisurile prezentate de acesta şi emite ordonanţa, exclusiv, pe baza acestora, fără a analiza fondul pricinii dedus în faţa sa.

În cazul admiterii în tot sau în parte a cererii creditorului, instanţa pronunţă o hotărâre de somaţie de plată, în care constată că pretenţiile creditorului sunt justificate."

http://www.mpublic.ro/recursuri/2006_civil/rc_02_09_2006.htm





--------------------------------------------------
Note added at 19 ore (2007-02-17 17:32:30 GMT)
--------------------------------------------------

De fapt, somaţia de plată ar trebui să se facă printr-o scrisoare recomandată, însă de cele mai multe ori, în practică nu se întâmplă aşa.

Ea intervine la final, după ce debitorul a fost deja avertizat şi a refuzat să achite datoriile în termenul legal. Ordinea firească a procedurii este notificare, punere în întârziere de drept sau printr-o cerere de chemare în judecată, cerere de somaţie, somaţie şi executare silită.



--------------------------------------------------
Note added at 20 ore (2007-02-17 17:46:49 GMT)
--------------------------------------------------

Citez din link-ul de mai jos:

"Si le débiteur ne donne aucun signe de vie après la mise en demeure, ou s'il refuse de s'y conformer, le créancier a le choix de poursuivre ou non le débiteur en justice."

http://www.justice.gouv.qc.ca/francais/sujets/glossaire/mise...

De unde înţeleg că creditorul îl poate chema în justiţie pe creditorul rău platnic doar dacă acesta nu a răspuns favorabil curierului său prin care îi notifică punerea în întârziere.



silvia karen
France
Specializes in field
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 204
Grading comment
multumesc

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxFinlegal
1 hr
  -> Mulţumesc, Mirela!

agree  xxxMihai Badea
2 hrs
  -> Mulţumesc, Mihai!

agree  anca mesco
4 hrs
  -> Mulţumesc, Anca!

neutral  Anca Nitu: http://www.justice.gouv.qc.ca/francais/sujets/glossaire/mise...
9 hrs
  -> în dreptul român somaţia de plată nu se face prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, link-ul acesta confirmă faptul că este vorba de o punere în întârziere printr-o notificare scrisă

agree  Cristina Butas
10 hrs
  -> Mulţumesc!

agree  Lucica Abil
3 days4 hrs
  -> Mulţumesc!