KudoZ home » French to Swedish » Agriculture

les conduites du blé

Swedish translation: veteodling(smetoder)


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
French term or phrase:les conduites du blé
Swedish translation:veteodling(smetoder)
Entered by: xxxLucienne

11:39 May 14, 2002
French to Swedish translations [PRO]
Science - Agriculture / agriculture
French term or phrase: les conduites du blé
tidningsartikel ang jordbruk
xxxLucienne
veteodling(smetoder)
Explanation:
jämför:
1) Å ena sidan intensivodling (--> 9 ton per hektar)/.../å andra sidan mindre intensiv (-->7,5 ton per hektar)

"conduite du blé très différents.
D’une part une conduite intensive, où l’objectif de rendement était
de 9 tonnes par hectare,/.../D’autre part une conduite moins intensive, où l’objectif de rendement
était de 7,5 tonnes par hectare
Selected response from:

Mario Marcolin
Sweden
Grading comment
Tack! Jag hade själv "odlingssätt" som alternativ
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5veteodling(smetoder)
Mario Marcolin
4vetets ledande män
Mats Wiman
2Inriktningen på veteodlingStaffan Wiman


  

Answers


22 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
vetets ledande män


Explanation:
sorry: alt. ledande kvinnor

alt. 'de ledande i vetebranschen'

conduite = ledande
blé (m) = vete


    Norstedts Skribent+fra-sve-fra+MW
Mats Wiman
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

2 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
Inriktningen på veteodling


Explanation:
Jag är jätteosäker. Det skulle också kunna vara rörledningar som transporterar vetet inom ex en kvarn. Mera sammanhang behövs, men jag ställer mig mycket tvivlande till Mats tolkning.

Staffan Wiman
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 16

1 day17 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
veteodling(smetoder)


Explanation:
jämför:
1) Å ena sidan intensivodling (--> 9 ton per hektar)/.../å andra sidan mindre intensiv (-->7,5 ton per hektar)

"conduite du blé très différents.
D’une part une conduite intensive, où l’objectif de rendement était
de 9 tonnes par hectare,/.../D’autre part une conduite moins intensive, où l’objectif de rendement
était de 7,5 tonnes par hectare


    www.inra.fr/Internet/Directions/ DIC/PRESSE/Mars00/nb3.htm
Mario Marcolin
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tack! Jag hade själv "odlingssätt" som alternativ