KudoZ home » French to Swedish » Cooking / Culinary

Praliné

Swedish translation: Nougat; Pralin; Bränd mandel


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
French term or phrase:Praliné
Swedish translation:Nougat; Pralin; Bränd mandel
Entered by: Staffan Wiman

10:43 Aug 4, 2006
French to Swedish translations [PRO]
Cooking / Culinary / Chokladpraliner
French term or phrase: Praliné
Ordet förekommer i en massa sammansättningar. Enligt definitionen i Wikipedia verkar det vara bränd mandel. (Även mald sådan.)
Är det en pralin? Eller är det en substans som ingår i praliner ? Exempel:
Grain de café sur praliné café
Praliné et noisette entière
Praliné tendre
Praliné
Staffan Wiman
Sweden
Nougat
Explanation:
Med tanke på hur en del chokladkakor som heter Praliné smakar så gissar jag på nougat: mjuk, söt, smältande, ljusbrun fyllning i chokladen

--------------------------------------------------
Note added at 3 days3 hrs (2006-08-07 13:51:14 GMT)
--------------------------------------------------

I godisaffären idag såg jag en bit godis som det stod både La praline och Nougat på. Det var sån där vit seg, med hela mandlar i ...
Selected response from:

Eva Gustavsson
Grading comment
Tack för hjälpen båda två. För att veta vilket svar som är rätt, måste nog pralinen i fråga finnas bättre beskriven. Praliné verkar vara ett ord med många betydelser.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4Se nedan
Monika Lebenbaum
3Nougat
Eva Gustavsson


Discussion entries: 2





  

Answers


8 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Se nedan


Explanation:
Beroende på sammanhang kan betydelsen variera. Allt från dragerad till pralin till krokant. Med tanke på dina andra frågor skulle jag tro att det rör sig om krokant i det här fallet.

"kroka´nt (fr. croquante eg. 'bakverk som krasar mellan tänderna', av croquer 'krasa sönder mellan tänderna', 'knastra') består av finhackade mandlar (eller nötter) blandade i brynt socker som får svalna och då hårdnar. Den serveras ofta krossad över glass eller andra efterrätter eller i tårtor. Krokant omtalas i Sverige första gången 1730." Källa: NE


--------------------------------------------------
Note added at 1 day1 hr (2006-08-05 12:09:35 GMT)
--------------------------------------------------

Jag håller med. Chokladpralin.

Monika Lebenbaum
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 8

1 day51 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Nougat


Explanation:
Med tanke på hur en del chokladkakor som heter Praliné smakar så gissar jag på nougat: mjuk, söt, smältande, ljusbrun fyllning i chokladen

--------------------------------------------------
Note added at 3 days3 hrs (2006-08-07 13:51:14 GMT)
--------------------------------------------------

I godisaffären idag såg jag en bit godis som det stod både La praline och Nougat på. Det var sån där vit seg, med hela mandlar i ...

Eva Gustavsson
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tack för hjälpen båda två. För att veta vilket svar som är rätt, måste nog pralinen i fråga finnas bättre beskriven. Praliné verkar vara ett ord med många betydelser.