KudoZ home » French to Swedish » Cooking / Culinary

Praliné brésilienne

Swedish translation: "Brasiliansk pralin" ev. kokosnötbitar doppade i smält socker/nötblandning, Paranötsnougat


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
French term or phrase:Praliné brésilienne
Swedish translation:"Brasiliansk pralin" ev. kokosnötbitar doppade i smält socker/nötblandning, Paranötsnougat
Entered by: Staffan Wiman

10:47 Aug 4, 2006
French to Swedish translations [PRO]
Cooking / Culinary / Chokladpraliner
French term or phrase: Praliné brésilienne
Någon slags förkortning (à la ?) antagligen eftersom brésilien står i femininum.
Staffan Wiman
Sweden
se nedan
Explanation:
Mina tankar gick först chokladpralin med paranöt. I och för sig är rätt term noix de de Brezil.
Jag ställde frågan till en fransman som säger att vissa strandförsäljare säljer kokosnötbitar doppade i smält socker/nötblandning (krokant..) och kallar det för praliné brésilienne. Vet dock inte om det är vedertaget.
Selected response from:

Monika Lebenbaum
Grading comment
Tack för hjälpen båda två. Jag "fegade" och följde den tyska och danska öv och kallade det för brasiliansk pralin. Skrev även till byrån att de borde kräva bättre underlag för sådana här översättningar. Det blir mer eller mindre bara gissningar annars.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
2se nedan
Monika Lebenbaum
2Paranötsnougat
Eva Gustavsson


Discussion entries: 1





  

Answers


1 day49 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
Paranötsnougat


Explanation:
Vild gissning: nougat tillverkad av paranötter istället för hasselnötter/mandel

Eva Gustavsson
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4

1 day1 hr   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
se nedan


Explanation:
Mina tankar gick först chokladpralin med paranöt. I och för sig är rätt term noix de de Brezil.
Jag ställde frågan till en fransman som säger att vissa strandförsäljare säljer kokosnötbitar doppade i smält socker/nötblandning (krokant..) och kallar det för praliné brésilienne. Vet dock inte om det är vedertaget.

Monika Lebenbaum
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 8
Grading comment
Tack för hjälpen båda två. Jag "fegade" och följde den tyska och danska öv och kallade det för brasiliansk pralin. Skrev även till byrån att de borde kräva bättre underlag för sådana här översättningar. Det blir mer eller mindre bara gissningar annars.