KudoZ home » French to Swedish » Medical (general)

l'art antérieur

Swedish translation: känd teknik; teknikens ståndpunkt


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
French term or phrase:l'art antérieur
Swedish translation:känd teknik; teknikens ståndpunkt
Entered by: Folke Nettelblad

08:18 Sep 8, 2006
French to Swedish translations [PRO]
Medical - Medical (general)
French term or phrase: l'art antérieur
Detta står i en patentskrift:
Les constructions décrites dans l'art antérieur sont des virus délétés....
Inger Brandt
känd teknik
Explanation:
Egentligen inget medicinskt begrepp utan rent patentspråkligt.
Selected response from:

Folke Nettelblad
Sweden
Grading comment
Tack båda! Kan tyvärr bara ge poäng till en och det får blitill den som kom först.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4teknikens ståndpunkt
Monika Lebenbaum
4känd teknik
Folke Nettelblad


  

Answers


2 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
känd teknik


Explanation:
Egentligen inget medicinskt begrepp utan rent patentspråkligt.

Folke Nettelblad
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 108
1 corroborated select project
in this pair and field What is ProZ.com Project History(SM)?
Grading comment
Tack båda! Kan tyvärr bara ge poäng till en och det får blitill den som kom först.

4 days   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
teknikens ståndpunkt


Explanation:
"Prior art" på engelska. Folkes svar är inte fel men den officiella termen som används är "teknikens ståndpunkt".

"Utredning av teknikens ståndpunkt (Prior Art Search)
Vi utreder tidigare lösningar inom ett bestämt område (t.ex. ditt nya undersökningsprojekt). Samtidigt får du en bra föreställning om hur konkurrensutsatt området är. Du får även en preliminär föreställning om eventuella dominerande patent (hindrande patent)."
http://www.kolster.fi/swe/tjanster/undersokningar/patentunde...
Ur Svenska Uppfinnareföreningens ordlista: "Teknikens ståndpunkt

Den teknik som uppfinningen bygger på och som är känd före patentansökningens inlämningsdag."
http://www.uppfinnareforeningen.se/page.asp?pageid=2088&text...




--------------------------------------------------
Note added at 4 days (2006-09-12 14:24:35 GMT)
--------------------------------------------------

www.europa.eu.int/smartapi/cgi/sga_doc?smartapi!celexapi!pr...

http://www.proz.com/kudoz/736841



Example sentence(s):
  • http://www.proz.com/kudoz/736841
  • ://europa.eu.int/smartapi/cgi/sga_doc?smartapi!celexapi!prod!CELEXnumdoc&numdoc=51997PC0691&model=guichett&lg=sv
Monika Lebenbaum
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 8