KudoZ home » French to Swedish » Medical (general)

expression

Swedish translation: expression; uttryck


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
French term or phrase:expression
Swedish translation:expression; uttryck
Entered by: Folke Nettelblad

12:14 Sep 8, 2006
French to Swedish translations [PRO]
Medical - Medical (general)
French term or phrase: expression
La thérapie génique consiste à corriger une déficience ou une anomalie (mutation, expression aberrante etc.)

Tous ces vecteurs comportent de nombreux gènes viraux dont l'expression in vivo n'est pas souhaitable.

"Uttryck" passar ju inte så bra i dessa meningar.
Inger Brandt
expression; uttryck
Explanation:
Båda orden används, även i facktext. Det syftar på hur en gen kommer till användning och ger upphov till en proteinprodukt. Genen "uttrycks" alltså.

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2006-09-08 15:52:07 GMT)
--------------------------------------------------

www.lub.lu.se/cgi-bin/show_diss.pl/med_514.html
www.molbio.gu.se/courses/kmg040/transfektionslab.doc www.maths.lth.se/bioinformatics/calendar/20010921/Protokoll...
Selected response from:

Folke Nettelblad
Sweden
Grading comment
Tack för ännu ett bra och väldokumenterat svar!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5expression; uttryck
Folke Nettelblad
3följder, resultat, effekter, yttringarStaffan Wiman


  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
följder, resultat, effekter, yttringar


Explanation:
Några förslag, men inget som är riktigt bra.
Kanske omskrivning: som ger oönskade följder... som får tråkiga följder... eller liknande

Staffan Wiman
Sweden
Native speaker of: Swedish

3 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
expression; uttryck


Explanation:
Båda orden används, även i facktext. Det syftar på hur en gen kommer till användning och ger upphov till en proteinprodukt. Genen "uttrycks" alltså.

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2006-09-08 15:52:07 GMT)
--------------------------------------------------

www.lub.lu.se/cgi-bin/show_diss.pl/med_514.html
www.molbio.gu.se/courses/kmg040/transfektionslab.doc www.maths.lth.se/bioinformatics/calendar/20010921/Protokoll...


Folke Nettelblad
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 108
1 corroborated select project
in this pair and field What is ProZ.com Project History(SM)?
Grading comment
Tack för ännu ett bra och väldokumenterat svar!