KudoZ home » French to Swedish » Other

Qu’est-ce qui est...?

Swedish translation: Vilken är...?


18:33 Feb 18, 2009
French to Swedish translations [PRO]
Other
French term or phrase: Qu’est-ce qui est...?
Ursäkta, jag ställer en väldigt grundläggande fråga här, men det var så länge sedan jag pratade franska. Jag översätter en engelsk text, som är baserad på en fransk text, och tvivlar på den engelska översättningen.

Så här står det i originalfranskan: (Det syftar på en leksak med kuber för små barn.)

Qu’est-ce qui est rouge?
Apprendre les premiers chiffres.

Jag undrar: Kan "Qu’est-ce qui est...?" betyda "Vilken är...?" (eller är det "Vad är...?")
Thomas Johansson
Peru
Swedish translation:Vilken är...?
Explanation:
Ordagrant betyder den franska frasen "Vad är ...?", men det verkar troligt att det gäller den typ av fråga den vuxna ställer till barnet under lekens gång:, t.ex.: "Vilken [underförstått 'kub'] är röd?"
Selected response from:

Maria Bertilsson
France
Grading comment
Tack!
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2Vilken är...?
Maria Bertilsson
5Vem är det?
Pia Sjögren Horemans
4Vem är ...
hakim_sm


  

Answers


17 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
Vilken är...?


Explanation:
Ordagrant betyder den franska frasen "Vad är ...?", men det verkar troligt att det gäller den typ av fråga den vuxna ställer till barnet under lekens gång:, t.ex.: "Vilken [underförstått 'kub'] är röd?"

Maria Bertilsson
France
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 6
Grading comment
Tack!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Kristina Thorne: Vad är, vilken är, vem... Vanligt i gåtor och ordlekar.
52 mins

agree  Staffan Wiman: eller "vad är det som är rött"
3 hrs

19 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
Vem är det?


Explanation:
Qu’est-ce qui est? VEM är det?
Qu’est-ce que c'est? VAD är det?


--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2009-02-18 20:04:08 GMT)
--------------------------------------------------

Glömde att skriva att det även kan användas som vilken/vilket!

Example sentence(s):
  • Qu’est-ce qui est? VEM är det?
  • Qu’est-ce que c'est? VAD är det?
Pia Sjögren Horemans
Belgium
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Staffan Wiman: Qui (est-ce qui) est rouge? = vem är röd?
3 hrs

agree  hakim_sm: "Qui" syftar på en människa och inte en objekt
1 day2 hrs

1 day2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Vem är ...


Explanation:
Qu'est-ce-qui est rouge? c'est une phrase interrogative partielle car la question ne porte que sur une partie de la phrase.On attend une réponse précise. par contre la phrase interrogative est totale lorsque la question porte sur tout le contenu de la phrase.On y répond par oui ou non.
Exemple: Veux-tu du pain?

Veuillez regarder la page du lien, rubrique "utilisation de la forme longue"




    Reference: http://fr.wikipedia.org/wiki/Outil_interrogatif
hakim_sm
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in ArabicArabic