KudoZ home » French to Swedish » Poetry & Literature

Deux poids, deux mesures

Swedish translation: inte mäta med samma mått


05:01 Apr 5, 2008
French to Swedish translations [PRO]
Art/Literary - Poetry & Literature
French term or phrase: Deux poids, deux mesures
Finns det något motsvarande uttryck på svenska?
Cecilia Falk
Swedish translation:inte mäta med samma mått
Explanation:
Enl. Natur och Kulturs Fransk-svenska lexikon.:avoir deux poids, deux mesures - inte mäta med samma mått
Selected response from:

Inger Brandt
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4dubbla måttstockarSofia Holm Renaut
4inte mäta med samma måttInger Brandt
3dubbelmoral
valhalla55


  

Answers


16 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
dubbelmoral


Explanation:
tror jag

valhalla55
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
Notes to answerer
Asker: Tack för snabbt svar som nu fått mig på rätt spår! Låter frågan vara öppen över dagen för att se om någon har något uttryck på svenska, för här står det helt still ;-). Cecilia


2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
inte mäta med samma mått


Explanation:
Enl. Natur och Kulturs Fransk-svenska lexikon.:avoir deux poids, deux mesures - inte mäta med samma mått

Inger Brandt
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4

114 days   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
dubbla måttstockar


Explanation:
Alldeles för sent, men när jag såg detta uttryck i en artikel i DN tyckte jag det vore synd att det inte kom med på proz.com. Kanske det kan hjälpa någon annan vid senare tillfälle.

Sofia Holm Renaut
Native speaker of: Native in SwedishSwedish