KudoZ home » French to Swedish » Textiles / Clothing / Fashion

gance

Swedish translation: gans(band)


08:49 May 17, 2002
French to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Textiles / Clothing / Fashion / textile
French term or phrase: gance
cordonnée tout autour d'une nappe de table
aou
Swedish translation:gans(band)
Explanation:
Kan de mena "ganse"? Ganse = träns, ögla, gans enligt Visings fransk-svenska ordbok, och gans = smal garneringssnodd för kläder eller möbler (gansband, gansbesättning, gansbroderi) enligt Norstedts svenska ordbok.
Selected response from:

xxxCATNIP
Sweden
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2gans(band)xxxCATNIP
4ganse, frivolitet
Mats Wiman


  

Answers


52 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
gans(band)


Explanation:
Kan de mena "ganse"? Ganse = träns, ögla, gans enligt Visings fransk-svenska ordbok, och gans = smal garneringssnodd för kläder eller möbler (gansband, gansbesättning, gansbroderi) enligt Norstedts svenska ordbok.


    Reference: http://www.hb.se/arkiv/vb/2000/24/miniutstallning.htm
xxxCATNIP
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin
21 hrs

agree  Fabio Descalzi
1623 days

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
ganse, frivolitet


Explanation:
det verkar som om det även kan stavas ganse

gans (fr. ganse 'träns', 'ögla'), plur. ganser, ett smalt, runt eller kantigt, vävt band, snodd eller snöre av guld-, silver- eller silketråd, använt till garnering av möbler och klädesplagg, t.ex. snörbeläggningen på husaruniformen. Se även ¤snörmakeri.

frivolite_t (fr. frivolité, eg. 'bagatell', 'småsak'), en typ av spets, knuten av tråd, lindad på en spetsig skyttel av trä, ben, sköldpadd eller metall. Av tråden bildas bågar och ringar, som förstärks med omslagna knutar och fästs ihop till en spetslängd. Att "slå" frivoliteter var populärt under 1700- och 1800-talen samt i början av 1900-talet.




    Nationalencyclopedin (Swedish)+MW
Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4