KudoZ home » German to Danish » Law (general)

Vollstreckungsbeamter

Danish translation: embedsmand/tjenestemand i funktion


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Vollstreckungsbeamter
Danish translation:embedsmand/tjenestemand i funktion
Entered by: Elisabeth Pitzenbauer

21:21 Feb 9, 2009
German to Danish translations [PRO]
Law/Patents - Law (general) / Strafrecht
German term or phrase: Vollstreckungsbeamter
Ich brauche den dänischen Begriff.
Leider kann ich nicht deutsch - dänisch eingeben
Elisabeth Pitzenbauer
Germany
embedsmand/tjenestemand i funktion
Explanation:
Tak for konteksten - det ændrer jo en hel del på sagen!

På dansk siger man i dette tilfælde tjenestemand eller embedsmand i funktion (se også straffelovens § 119)
Selected response from:

Susanne Rosenberg
Germany
Grading comment
Genau da ist es, vielen Dank Susanne! Danke auch allen anderen für Ihren Einsatz!
Elisabeth
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1embedsmand/tjenestemand i funktion
Susanne Rosenberg
4eksekutiv embedsmand
Jochen König
3pantefoged
Susanne Rosenberg


Discussion entries: 5





  

Answers


27 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
eksekutiv embedsmand


Explanation:
Wobei embedsmand allein schon ausreichen sollte.

http://runeberg.org/display.pl?mode=facsimile&work=salmonsen...

Example sentence(s):
  • Eksekutiv Embedsmand var Gjaldkeren, senere kaldet »Byfogd«.
Jochen König
Germany
Native speaker of: German
PRO pts in category: 4

1 day11 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
embedsmand/tjenestemand i funktion


Explanation:
Tak for konteksten - det ændrer jo en hel del på sagen!

På dansk siger man i dette tilfælde tjenestemand eller embedsmand i funktion (se også straffelovens § 119)



    Reference: http://www.retssal.dk/emneindex.php3?vis=n&side=701
Susanne Rosenberg
Germany
Specializes in field
Native speaker of: Native in DanishDanish, Native in GermanGerman
PRO pts in category: 53
Grading comment
Genau da ist es, vielen Dank Susanne! Danke auch allen anderen für Ihren Einsatz!
Elisabeth

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jochen König: Ja, hvis det nu handler om betjente så er de embedsmænd i funktion.
1 hr
  -> Tak, Jochen - det hjalp jo en hel del at få konteksten med!

9 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
pantefoged


Explanation:
Så vidt jeg ved kaldes både Vollstreckungsbeamte og Gerichtsvollzieher "pantefoged" i Danmark. Forskellen i Tyskland fremgår af nedenstående link (se under begge definitioner under det tyske link).

http://www.gilbib.dk/GGKib/Baser/base8.nsf/WebOrd/EB3F9EF8D7...

PS: "Vollstreckungsbeamter" bruges til tider mere eller mindre synonymt med "(Polizei)Vollzugsbeamter", men egentlig betyder det "Beamter der Vollstreckungsbehörde". Desværre har du ikke tilføjet nogen kontekst, men ovenstående relaterer altså til ordets egentlige betydning!


--------------------------------------------------
Note added at 1 day11 hrs (2009-02-11 08:36:30 GMT)
--------------------------------------------------

I betragtning af den senere leverede kontekst trækker jeg naturligvis dette forslag tilbage, men lader det stå for sporbarhedens skyld

Example sentence(s):
  • En pantefoged har også beføjelse til at foretage udlæg i for eksempel en borgers hus, bil eller bankkonto som sikkerhed for den gæld borgeren skylder.

    Reference: http://www.der-gerichtsvollzieher.de/Gerichtsvollzieher/Info...
    Reference: http://www.ug.dk/erhverv.aspx?article_id=jobb-pantefoged
Susanne Rosenberg
Germany
Specializes in field
Native speaker of: Native in DanishDanish, Native in GermanGerman
PRO pts in category: 53