KudoZ home » German to Dutch » Astronomy & Space

Fokussierrad

Dutch translation: scherpstelwieltje; focuswieltje; focusseerwieltje


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Fokussierrad
Dutch translation:scherpstelwieltje; focuswieltje; focusseerwieltje
Entered by: Ellen-Marian Panissieres-Beuker

09:47 Jun 18, 2005
German to Dutch translations [PRO]
Astronomy & Space / artikelen
German term or phrase: Fokussierrad
Integrierter Dioptrieausgleich im ausziebaren Fokussierrad

Ik ben productkenmerken van verrekijkers en zo aan het vertalen. Kan ik "Fokussierrad" vertalen met "wieltje voor focusseren"?
Ellen-Marian Panissieres-Beuker
France
scherpstelwieltje; focuswieltje; focusseerwieltje
Explanation:
zoiets

--------------------------------------------------
Note added at 2005-06-18 18:21:47 (GMT)
--------------------------------------------------

Dankjewel voor de voorstellen, maar ik denk dat het zo\'n wieltje betreft dat het asje in het toestel heeft liggen en waar je uitsluitend alleen tangentiaal kracht op kunt uitoefenen. Ik vraag me af of knop daarv oor een goede benaming is.

http://www.optiekbuyse.be/sight/
de dioptrie-instelling zit verwerkt in een uitklikbaar instelwieltje
Selected response from:

Henk Peelen
Netherlands
Grading comment
Dank je wel!
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +3scherpstelwieltje; focuswieltje; focusseerwieltje
Henk Peelen
4focusseerinrichting
Marian Pyritz


  

Answers


14 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
scherpstelwieltje; focuswieltje; focusseerwieltje


Explanation:
zoiets

--------------------------------------------------
Note added at 2005-06-18 18:21:47 (GMT)
--------------------------------------------------

Dankjewel voor de voorstellen, maar ik denk dat het zo\'n wieltje betreft dat het asje in het toestel heeft liggen en waar je uitsluitend alleen tangentiaal kracht op kunt uitoefenen. Ik vraag me af of knop daarv oor een goede benaming is.

http://www.optiekbuyse.be/sight/
de dioptrie-instelling zit verwerkt in een uitklikbaar instelwieltje

Henk Peelen
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 9
Grading comment
Dank je wel!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Harry Borsje: Waarom verkleinen: focusseerknop lijkt me in het dagelijks gebruik het meest praktisch
40 mins
  -> Wordt jullie verlangen een stok in mijn wieltje te steken danwel mijn wiel-hypothese naar de knoppen te helpen misschien ingegeven door de angst dat ik je een rad voor de ogen wil draaien? Nee toch, hè? Zie hierboven.

agree  shineda: *scherpstelknop* heeft veruit de meeste googlehits
1 hr
  -> Wordt jullie verlangen een stok in mijn wieltje te steken danwel mijn wiel-hypothese naar de knoppen te helpen misschien ingegeven door de angst dat ik je een rad voor de ogen wil draaien? Nee toch, hè? Zie hierboven.

agree  Leo te Braake | dutCHem: met Shineda
3 hrs
  -> Wordt jullie verlangen een stok in mijn wieltje te steken danwel mijn wiel-hypothese naar de knoppen te helpen misschien ingegeven door de angst dat ik je een rad voor de ogen wil draaien? Nee toch, hè? Zie hierboven.

6 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
focusseerinrichting


Explanation:
is de vakterm, maar scherpstelknop (voorstel van Shineda) kan zeker ook.

...Het licht dat uit het oculair in je oog komt, is weer netjes evenwijdig. Maar dat geldt alleen als het oculair op een bepaalde manier is ingesteld. Dat instellen kan met een knop aan het uiteinde van de kijker. Door aan de knop te draaien kun je het oculair verder naar binnen of naar buiten bewegen. Dit instellingsgedeelte van de telescoop heet de focusseerinrichting. Dat woord is ook afgeleid van focus. Met de focusseerinrichting kun je het kijkerbeeld scherpstellen. Een ander woord voor scherpstellen is focusseren.

Marian Pyritz
Germany
Native speaker of: Native in GermanGerman, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 13