KudoZ home » German to Dutch » Automotive / Cars & Trucks

Sachkundigenprüfung

Dutch translation: controle door een expert


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Sachkundigenprüfung
Dutch translation:controle door een expert
Entered by: xxxblomguib

18:05 Aug 11, 2004
German to Dutch translations [PRO]
Automotive / Cars & Trucks
German term or phrase: Sachkundigenprüfung
de context is als volgt: ...den Sachkundigen, der im Rahmen der Sachkundigenprüfung nach Unfallverhütungsvorschrift „Fahrzeuge“ auch den sicheren Zustand von Verbindungseinrichtungen überprüfen können muß (unabhängig von der Sachverständigenprüfung nach § 29 StVZO).....wat wordt er hier in vredesnaam mee bedoeld?....mis ik iets?...het gaat om complexe systemen voor het aankoppelen van opleggers....
xxxblomguib
controle door een expert
Explanation:
... die in het kader van de kwaliteitscontrole volgens de wetgeving/regelgeving/regulering ter voorkoming van ongevallen voor voertuigen ook de veiligheid van de koppeling(en) dient te controleren (onafhankelijk van de expertise volgens paragraaf 29 van de Strassenverkehrszulassungsordnung - wegenverkeerswet die bepaalt aan welke eisen voertuigen qua gewicht, veiligheidsvoorzieningen etc. dienen te voldoen die op de openbare weg rijden).

Kortom, een aparte expertise, los van hetgeen wettelijk al is geregeld.

Helpt dit je een beetje op weg?
Selected response from:

Gideon van Zoest
Grading comment
Ik veronderstel dat dit is wat er bedoeld wordt; is niet evident met betrekking tot de rest van de tekst. De rest gaat over allerlei soorten schoolexamens, en plots zit daar dan een expertise tussen....kan zijn...misschien zie ik het logisch verband wel niet
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4keuring door een kenner
Marian Pyritz
4controle door een expert
Gideon van Zoest


  

Answers


9 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Sachkundigenprüfung
controle door een expert


Explanation:
... die in het kader van de kwaliteitscontrole volgens de wetgeving/regelgeving/regulering ter voorkoming van ongevallen voor voertuigen ook de veiligheid van de koppeling(en) dient te controleren (onafhankelijk van de expertise volgens paragraaf 29 van de Strassenverkehrszulassungsordnung - wegenverkeerswet die bepaalt aan welke eisen voertuigen qua gewicht, veiligheidsvoorzieningen etc. dienen te voldoen die op de openbare weg rijden).

Kortom, een aparte expertise, los van hetgeen wettelijk al is geregeld.

Helpt dit je een beetje op weg?


Gideon van Zoest
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 7
Grading comment
Ik veronderstel dat dit is wat er bedoeld wordt; is niet evident met betrekking tot de rest van de tekst. De rest gaat over allerlei soorten schoolexamens, en plots zit daar dan een expertise tussen....kan zijn...misschien zie ik het logisch verband wel niet

35 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Sachkundigenprüfung
keuring door een kenner


Explanation:
zou ik prefereren om het verschil duidelijk te maken tussen "Sachverständiger" en "Sachkundiger" (ook een technische expert maar geen erkende deskundige).

Die Sachkundigenprüfung, die für fast alle (meist technischen) Einrichtungen erforderlich ist, ist durch die Unfallverhütungsvorschriften vorgeschrieben und wird von Sachkundigen vorgenommen. Sachkundiger ist, wer aufgrund seiner fachlichen Ausbildung und Erfahrung ausreichend Spezialkenntnisse besitzt und mit den Arbeitsschutzvorschriften sowie dem aktuellen technischen Regelwerk soweit vertraut ist, dass er den arbeitssicheren Zustand in seinem Spezialgebiet beurteilen kann.
Ein (schriftliches) Sachverständigengutachten kann nur von einem anerkannten Sachverständigen erstellt werden und enthält die Zusammenfassung und Bewertung von Kontrollmethoden, Prüfungsergebnissen und Nachweisverfahren.


Marian Pyritz
Germany
Native speaker of: Native in GermanGerman, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 28