KudoZ home » German to Dutch » Botany

moorbeetpflanz

Dutch translation: plant uit de heifamilie


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:moorbeetpflanz
Dutch translation:plant uit de heifamilie
Entered by: TransAction

09:02 Feb 23, 2006
German to Dutch translations [PRO]
Science - Botany
German term or phrase: moorbeetpflanz
Ausgenommen sind Moorbeetpflanze wie Rhododendren.
TransAction
Netherlands
plant uit de heifamilie
Explanation:
zie link - ook heidekruidachtigen (ericaceae)

...De blauwe bessen worden zijn afkomstig uit Noord-Amerika en worden sinds de jaren vijftig van de vorige eeuw in Europa gekweekt. De bessen behoren tot de familie van de heidekruidachtigen (waartoe trouwens ook de rododendron en azalea behoort)...

...Für Moorbeetpflanzen (wie Rhododendron, Azaleen, Heidelbeeren) ist ein spezielles Moorbeet anzulegen...
Selected response from:

Marian Pyritz
Germany
Grading comment
Bedankt Marian!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1plant uit de heifamilie
Marian Pyritz
4veenbedplant
Wouter van Kampen
4heidegrondplantenSerge L
2....
Jacqueline van der Spek
2typo?
Leo te Braake | dutCHem


Discussion entries: 1





  

Answers


12 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
typo?


Explanation:
van Dale kent geen Moorbeet, maar wel:

Moor·bee·re (die)
rijsbes

Ik heb allees geen idee of rododendrons rijsbessen zijn..


Leo te Braake | dutCHem
Native speaker of: Dutch
Notes to answerer
Asker: Geen typo. Kijk eens op http://www.moorbeet.de/


14 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
....


Explanation:
Niet gehinderd door enige kennis zou ik veenperkplant zeggen, maar daarvoor vind ik geen enkele bevestiging.

Moor= veen
beetpflanz = perkplant

HTH,
Jacqueline

Jacqueline van der Spek
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8
Notes to answerer
Asker: Dat is een letterlijke vertaling, maar lijkt me niet gangbaar in Nederland


10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
heidegrondplanten


Explanation:
lijkt me:

zie onderstaande link, kan helaas geen copy-âste doen...

Succes,

Serge L.

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2006-02-23 11:06:44 GMT)
--------------------------------------------------

of misschien raak je verder met "zuurminnende planten"?
"speciaal ontwikkeld voor het aanplanten van zuurminnende planten zoals heide, rhododendron, azalea, pieris, erica, calluna" zie http://www.dewitte-bvba.be/producten/9.7.htm

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2006-02-23 11:06:58 GMT)
--------------------------------------------------

of misschien raak je verder met "zuurminnende planten"?
"speciaal ontwikkeld voor het aanplanten van zuurminnende planten zoals heide, rhododendron, azalea, pieris, erica, calluna" zie http://www.dewitte-bvba.be/producten/9.7.htm


    Reference: http://www.detuingids.be/pages/detail.asp?Id=1979
Serge L
Notes to answerer
Asker: Lijkt in de buurt te komen. Maar ik heb geen verstand van planten, zijn de planten vermeld op http://www.moorbeet.de/ heideplanten?


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  dr. S. Oude Elferink: veenplant
16 days

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
veenbedplant


Explanation:
"beet" slaat op de drijvende bak waarvan het ontwerp op de website wordt toegelicht.

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2006-02-23 11:11:04 GMT)
--------------------------------------------------

evt. moerasbedplant

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2006-02-23 11:15:54 GMT)
--------------------------------------------------

uhh wacht even.... de drijvende bak is een Moorinsel.

Het veenbed of moerasbed is een complete vijver ingericht als moeras. Ja je moet er maar van houden. Je kunt er gelijk een muskietennet en een flinke voorraad muggenolie bij aanschaffen ;-)

Wouter van Kampen
Thailand
Native speaker of: Dutch

10 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
moorbeetpflanze
plant uit de heifamilie


Explanation:
zie link - ook heidekruidachtigen (ericaceae)

...De blauwe bessen worden zijn afkomstig uit Noord-Amerika en worden sinds de jaren vijftig van de vorige eeuw in Europa gekweekt. De bessen behoren tot de familie van de heidekruidachtigen (waartoe trouwens ook de rododendron en azalea behoort)...

...Für Moorbeetpflanzen (wie Rhododendron, Azaleen, Heidelbeeren) ist ein spezielles Moorbeet anzulegen...



    Reference: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ericaceae
Marian Pyritz
Germany
Native speaker of: Native in GermanGerman, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 12
Grading comment
Bedankt Marian!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Roeland
12 hrs