KudoZ home » German to Dutch » Education / Pedagogy

Bringeschuld

Dutch translation: brengplicht


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Bringeschuld
Dutch translation:brengplicht
Entered by: Adela Van Gils

15:22 Aug 6, 2004
German to Dutch translations [PRO]
Social Sciences - Education / Pedagogy
German term or phrase: Bringeschuld
Für Informationen gibt es eine Bringeschuld.
Bringschuld is volgens VD een brengschuld, maar daar kan ik niet zoveel mee.
Weet iemand de vertaling hiervoor? Wat ermee bedoeld, wordt begrijp ik wel. Het is een plicht om informatie uit te wisselen?? Iets in die geest. Liefst één woord.
Adela Van Gils
Netherlands
brengplicht
Explanation:
Brengplicht is de plicht om informatie te verstrekken.

...Ook is het vaak zo dat mensen wel geïnformeerd willen worden, maar zelf niet zo scheutig zijn met het verstrekken van informatie. Interne communicatie impliceert echter een haal- en een brengplicht...

...Voor een goede communicatie is het van belang dat iedere medewerker een communicatieve attitude heeft waarbij hij ook zelf activiteiten ontplooit om informatie te verwerven. M.a.w. er is een brengplicht maar ook een haalplicht in dit verband...

...Informationen sind eine "Hol- und Bringschuld". Wer über sie verfügt, sorgt dafür, daß alle anderen Stellen die Daten, die sie benötigen, auch bekommen. Wer erkennt, daß ihm notwendige Daten fehlen, hat die Pflicht, diese einzufordern...
Selected response from:

Marian Pyritz
Germany
Grading comment
Bedankt. Ik denk dat ik of brengplicht of informatieplicht ga gebruiken. Bedankt voor al je toevoegingen.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5brengverplichtingPaula Molewijk
4brengplicht
Marian Pyritz
2brengschuld
Paul Peeraerts
1(eigen) inbrengpapez


Discussion entries: 6





  

Answers


19 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
brengschuld


Explanation:
Ik zou een beetje meer context moeten hebben, maar ik vermoed dat het niet gaat om een plicht om informatie uit te wisselen, maar dat voor de informatie betaald moet worden.

Paul Peeraerts
Native speaker of: Native in DutchDutch

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
brengplicht


Explanation:
Brengplicht is de plicht om informatie te verstrekken.

...Ook is het vaak zo dat mensen wel geïnformeerd willen worden, maar zelf niet zo scheutig zijn met het verstrekken van informatie. Interne communicatie impliceert echter een haal- en een brengplicht...

...Voor een goede communicatie is het van belang dat iedere medewerker een communicatieve attitude heeft waarbij hij ook zelf activiteiten ontplooit om informatie te verwerven. M.a.w. er is een brengplicht maar ook een haalplicht in dit verband...

...Informationen sind eine "Hol- und Bringschuld". Wer über sie verfügt, sorgt dafür, daß alle anderen Stellen die Daten, die sie benötigen, auch bekommen. Wer erkennt, daß ihm notwendige Daten fehlen, hat die Pflicht, diese einzufordern...



    Reference: http://www.samen.nl/news_detail.qsp?n_id=137
    Reference: http://www.rendier1.nl/download/schoolplanjlr.pdf
Marian Pyritz
Germany
Specializes in field
Native speaker of: Native in GermanGerman, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 36
Grading comment
Bedankt. Ik denk dat ik of brengplicht of informatieplicht ga gebruiken. Bedankt voor al je toevoegingen.

3 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
brengverplichting


Explanation:
je spreekt over een in- en brengverplichting bij het verplicht uitwisselen van informatie

Paula Molewijk
Netherlands
PRO pts in category: 4

1 day2 hrs   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
(eigen) inbreng


Explanation:
perhaps??

papez
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 16