KudoZ home » German to Dutch » Electronics / Elect Eng

dissipatives Material

Dutch translation: weerstandsmateriaal


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:dissipatives Material
Dutch translation:weerstandsmateriaal
Entered by: Leo te Braake | dutCHem

09:05 Oct 25, 2006
German to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Electronics / Elect Eng / Magazijninrichtingen
German term or phrase: dissipatives Material
Bisher wurde ausschließlich leitfähige (meist rußgefüllte, schwarze) Systeme angeboten und eingesetzt. (Oberflächenwiderstand ≥ 1 x 102 Ohm und < 1 x 105 Ohm). Leitfähig kann aber ähnlich gefährlich sein wie isolierend, da sich elektrostatische Aufladungen über die leitfähige Verpackung ”ruckartig” entladen können! Aus diesem Grund wurde dissipatives Material entwickelt, das ein ”sanftes” Ableiten von Aufladungen bewirkt und dadurch Ihre hochwertigen Elektrobauteile schützt. (Oberflächenwiderstand ≥ 1 x 105 Ohm und < 1 x 1011 Ohm)

Het gaat hier om bakken waar electronica in opgeslagen/vervoerd kan worden.
Wat is dit voor materiaal, ik begrijp het niet goed. Kan ik hier domweg "Dissipatief materiaal" vertalen?
Leo te Braake | dutCHem
weerstandsmateriaal
Explanation:
Dit stukje tekst heeft m.i. een redelijk marketingkarakter, ofwel het moet vooral heel slim en interessant klinken. Ze bedoelen expliciet een materiaal met elektrische weerstand in een bepaald bereik (nogal rare getallen, trouwens), dat dus niet isoleert en ook niet 'perfect' geleid. Ik vind deze term eigenlijk wel lekker passen.


--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs (2006-10-25 13:14:41 GMT)
--------------------------------------------------

Oh, wacht even, ze bedoelen 1 x 10^2 Ohm enzovoorts, dus voor dit materiaal een oppervlakteweerstand tussen 100k en 100G.
Selected response from:

Harry Borsje
Netherlands
Grading comment
Bedankt!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1dissipatief materiaal
Marian Pyritz
3weerstandsmateriaalHarry Borsje


  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
dissipatief materiaal


Explanation:
past heel goed - zie website


    Reference: http://www.hulkenberg.nl/nl/html/9_5.html
Marian Pyritz
Germany
Native speaker of: Native in GermanGerman, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 30
Notes to answerer
Asker: Als ik op de ref kijk, dan zie ik dat mijn de twee soorten Leifähig en Dissipativ daar juist op één hoop gegooid worden. Is er een doorwrochtelectronicus / electrotechnicus in de zaal?

Asker: En Susanne, ik het geleidend, maar wat versta jij onder afleidend?

Asker: ik *ken* ...


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Susanne Bittner: dissipatief betekent juist ,elektrisch ableitend'
35 mins

4 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
weerstandsmateriaal


Explanation:
Dit stukje tekst heeft m.i. een redelijk marketingkarakter, ofwel het moet vooral heel slim en interessant klinken. Ze bedoelen expliciet een materiaal met elektrische weerstand in een bepaald bereik (nogal rare getallen, trouwens), dat dus niet isoleert en ook niet 'perfect' geleid. Ik vind deze term eigenlijk wel lekker passen.


--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs (2006-10-25 13:14:41 GMT)
--------------------------------------------------

Oh, wacht even, ze bedoelen 1 x 10^2 Ohm enzovoorts, dus voor dit materiaal een oppervlakteweerstand tussen 100k en 100G.


Harry Borsje
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 166
Grading comment
Bedankt!
Notes to answerer
Asker: Dit kan ik helemaal volgen! Ik heb de gedrukte catalogus, dat de superscript in de TTX naar beneden was gelazerd was me nog niet opgevallen...