KudoZ home » German to Dutch » Engineering: Industrial

Schraube, Bolzen

Dutch translation: schroef/bout, pen


13:35 Feb 15, 2006
German to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Engineering: Industrial / organisation of machine maintenance
German term or phrase: Schraube, Bolzen
Op 95 % van het handboek kom ik de eerste bout tegen, overal heeft men het over een schroef, ook waar ik me uitsluitend een bout voor kan stellen.
Ik ging er van uit, dat de auteur zijn stof kende, en ben hem trouw gevolgd. Maar er zijn wel meer onzekerhedenop dit gebied...
Daarom:
Is in het duits het onderscheid tussen bout en schroef inderdaad hetzelfde als in het Nederlands? Van Dale haalt ze niet door elkaar.
Zo ja, dan mag ik nog veel wijzigen in mijn vertaling...
Leo te Braake | dutCHem
Dutch translation:schroef/bout, pen
Explanation:
Schraube kan voor ons zowel een bout (waar een moer op past) als een schroef zijn (b.v. een houtschroef); Bolzen wordt (ook) gebruikt voor een pen (dus zonder schroefdraad); of de auteur hier een bewuste keuze maakt, blijft natuurlijk altijd gissen
Selected response from:

Harry Borsje
Netherlands


Summary of answers provided
3 +5schroef/bout, penHarry Borsje
3aangezien het toch niet om punten gaat
Henk Peelen


Discussion entries: 1





  

Answers


12 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +5
schroef/bout, pen


Explanation:
Schraube kan voor ons zowel een bout (waar een moer op past) als een schroef zijn (b.v. een houtschroef); Bolzen wordt (ook) gebruikt voor een pen (dus zonder schroefdraad); of de auteur hier een bewuste keuze maakt, blijft natuurlijk altijd gissen

Harry Borsje
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 102

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  avantix: Wanneer een Duitser het over een Bolzen heeft, bedoelt hij inderdaad een pen of een forse bout. Wat wij boutjes noemen (met moer) wordt in het Duits gewoonlijk met Schraube aangeduid. Zou me niet verbazen als de meeste Schrauben in je tekst bouten zijn
15 mins

agree  Roeland: klopt allemaal, ook boutjes zonder moer zijn Schraube trouwens. Om het compleet te maken, ook "spie" wordt Bolzen genoemd.
56 mins

agree  Jacob Winsemius
1 hr

agree  Judith Verschuren: precies
2 hrs

agree  Wouter van Kampen: Bolzen zijn grote bouten. Kleine bouten heten Schraube. In het Frans wordt hetzelfde onderscheid toegepast.
3 hrs

5 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
aangezien het toch niet om punten gaat


Explanation:
Deze vraag is volgens mij pas ook geweest. Ik vertaal ok 99% van de Schrauben met bout. Wanneer context of afbeelding geen uitsluitsel geeft, is het bij mij een bout.

Volgens de vandalen is een schroef beide, volgens NEN is een schroefdraadstaaf waar geen moet op past een bout:
schroef
schroef (geen afbreking)
/sxruf/
de; schroeven
1573 ‹Oud-Fr. escroue (moer)
1 Ÿ gewoonlijk min of meer kegelvormig toelopende, soms in een punt eindigende staaf van hard hout of metaal, voorzien van buitenraad, bestemd om ergens in gedraaid te worden om iets te bevestigen, hetzij op zichzelf of door middel van een moer
volgens de normen NEN 5500 en 5501 van het Nederlands Normalisatie-instituut is er van een schroef slechts sprake als het aandraaien in de kop geschiedt

Henk Peelen
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 123